טראמפ: "נפעל עם בריטניה למנוע מאיראן את פיתוח הגרעין"

במסיבת עיתונאים שקיימו נשיא ארצות הברית וראש ממשלת בריטניה ביומו השני של הביקור בלונדון, אמר טראמפ כי קורבין הציע לו להיפגש - "אך סירבתי". מיי: "טראמפ הציע שאתבע את האיחוד האירופי"

זמן צפייה: 02:49

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, וראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, קיימו היום (שלישי) מסיבת עיתונאים משותפת בלונדון, שעסקה בעיקר בהתמודדות עם האיום האיראני ובעזיבתה המתוכננת של בריטניה את האיחוד האירופי.

"ארצות הברית ובריטניה מחויבות להכנעת דאע"ש ולפעול על מנת למנוע מאיראן פיתוח נשק גרעיני", אמר טראמפ. "הברית בינינו היא החזקה ביותר שהעולם ידע, ואנחנו מתחייבים לפעול להסכמי סחר פנומליים לאחר עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי".

"אני חושב שהברקזיט ייצא לפועל – וטוב שכך", אמר טראמפ בהתייחסותו לתוכנית עזיבת האיחוד האירופי – שכישלונה של מיי להגיע להסכם שיהיה מקובל על הקונגרס הביא להתפטרותה לפני מספר שבועות. "מיי עשתה עבודה נהדרת בנושא".

ג'רמי קורבין בועידת מפלגת הלייבור בליברפול
ג'רמי קורבין בועידת מפלגת הלייבור בליברפול | צילום: רויטרס

הנשיא טראמפ סיפר גם כי ראש מפלגת הלייבור ויו"ר האופוזיציה, ג'רמי קורבין, הציע לו להיפגש. "קורבין הוא כוח שלילי", אמר טראמפ. "סירבתי להצעתו להיפגש". מטעמו של קורבין נמסר כי אכן ביקש להיבקש עם הנשיא האמריקני, ולדון עמו על נושאי ההתחממות הגלובלית, משבר הפליטים ואיומי ביטחון לאומי, אך כאמור - סורב.

לפני דבריו של הנשיא האמריקני נשאה מיי דברים, והתייחסה להסכם הברקזיט, שכאמור - לא הצליחה להביא לאישור הפרלמנט, גם לאחר קבלת הארכה מהאיחוד האירופי. "הנשיא טראמפ הציע שנתבע את האיחוד האירופי כדי שנשיג עסקה טובה יותר", אמרה.

כמו בביקורו הקודם, גם הפעם ליוו את ביקור הנשיא האמריקני אלפי מפגינים מקומיים שהתקבצו במרכז לונדון. המפגינים מחו נגד מדיניות הנשיא בנושאי אקלים, זכויות נשים, להט"בים ומהגרים. טראמפ התייחס בדבריו להפגנות, אמר כי מעטים הגיעו להפגנה, וקרא למפגינים "פייק ניוז".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-Europe-20190604-1717' autoplay='0' credit='' desc='פסל בדמותו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בהפגנה נגדו בלונדון' kid='1_95axuhqz' duration='18'']

עם הגעתו של טראמפ לבריטניה אתמול, כינה הנשיא האמריקני את ראש עיריית לונדון סאדיק קאן, שמתח עליו ביקורת בעבר, "לוזר מוחלט". עוד אמר כי עליו להתמקד בבעיות הפשע בעיר שלו. כך צייץ בחשבון הטוויטר שלו, רגעים מספר לפני נחיתת המטוס אייר פורס 1 בשטחי הממלכה המאוחדת.

בתגובה אמר דוברו של קאן: "הדברים חמורים בהרבה מהעלבות ילדותיות, וצריכים להיות מתחת לרמה של נשיא ארצות הברית. סאדיק מייצג את הערכים הפרוגרסיביים של לונדון, ואת האזהרה שנושאת העיר שלנו כי דונלד טראמפ הוא הדוגמה הבולטת ביותר לצמיחת איום הימין הקיצוני ברחבי העולם".

היריבות בין השניים החלה לאחר בחירתו של קאן לראשות עיריית לונדון בשנת 2016, לאחר שקאן אמר כי השקפותיו של טראמפ על האסלאם נבערות. בתגובה הזמין אותו נשיא ארצות הברית למבחן IQ. כשנה לאחר מכן, לאחר מתקפת הטרור בגשר לונדון, האשים טראמפ את קאן בהתנהגות "פאתטית".