הפריימריז הרפובליקניים מתחממים: טראמפ עולה להתקפה נגד היילי

לקראת הבחירות המקדימות בניו המפשייר שיתקיימו בעוד יומיים, הנשיא לשעבר העלה את כמות ההתקפות שלו על השגרירה לשעבר באו"ם - שמקווה להשיג ניצחון שיפיח מחדש רוח חיים בקמפיין הנשיאותי שלה. מושל פלורידה רון דה-סנטיס, שהגיע למקום השני בפריימריז באייווה בשבוע שעבר, זוכה לאחוזי תמיכה בודדים במדינה הצפון-מזרחית, ונראה שהוא ייאלץ להודיע על פרישתו בקרוב. טראמפ: "ניקי מנהלת קמפיין דמוקרטי רדיקלי"

דונלד טראמפ וניקי היילי
דונלד טראמפ וניקי היילי | צילום: רויטרס

בחלוף שלוש שנים מהיום בו נפרד מהבית הלבן, נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ מוביל בבטחה בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות הכלליות שיתקיימו בחודש נובמבר הקרוב, בדרכו לזכייה שלישית ברציפות במועמדות המפלגה לנשיאות. כעת, מי שנותרה במרוץ ומנסה לאתגר את הנשיא לשעבר ולמנוע התמודדות נוספת בינו לבין הנשיא ג'ו ביידן היא שגרירת ארה"ב באו"ם ומושלת דרום קרולנייה לשעבר ניקי היילי - שתולה את תקוותה בתוצאות הפריימריז שיערכו במדינת ניו המפשייר ביום שלישי.

"אנחנו צריכים לנצח בפער גדול כדי להעביר מסר של אחדות", אמר טראמפ בעצרת בחירות במנצ'סטר, העיר הגדולה ביותר בניו המפשייר. המסר המאחד של הנשיא לשעבר הפך במהרה לנאום רווי קונספירציות, כגון גניבת הבחירות ב-2020, וכן התקפות חריפות כנגד אויביו - ובראשם היילי. עוד בטרם עלה לנאום, אנשי הקמפיין של טראמפ הקרינו על מסכי ענק שקופיות מתחלפות עם מסרים נגד השגרירה לשעבר, המציגים אותה כבעלת קשרים ענפים עם גורמים דמוקרטיים ואנשי וול סטריט.

"ניקי היילי משתמשת בכסף של דמוקרטים קיצוניים כדי לנהל את הקמפיין הדמוקרטי הרדיקלי שלה", אמר טראמפ לקהל תומכיו, בהתייחסות לתרומות שקיבלה יריבתו מאנשי מרכז. "איזו מין מועמדת רפובליקנית זו לעזאזל?", שאל.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות במנצ'סטר, ניו המפשייר
דונלד טראמפ בעצרת בחירות במנצ'סטר, ניו המפשייר | צילום: רויטרס
מודעה נגד היילי בעצרת הבחירות של טראמפ
מודעה נגד היילי בעצרת הבחירות של טראמפ | צילום: רויטרס

טראמפ המשיך במתקפה וביקר את הבטחותיה של היילי בנוגע להעלאת גיל הפרישה, צמצום תשלומי הביטוח הלאומי - ועל כך שטענה כי הוא זקן מדי כדי לשוב לחדר הסגלגל. בהתייחסות לגילו של הנשיא לשעבר בן ה-77, היילי בת ה-52 אמרה בשבוע שעבר: "בעקבות הלחצים שמופעלים על הנשיא, אני חוששת מכך שנקבל אדם נוסף שאנחנו לא בטוחים שהוא כשיר מנטלית לעבודה".  טראמפ הגיב ואמר כי הוא עבר לאחרונה בהצלחה מבחן קוגניטיבי - והבטיח לקול מחיאות הכפיים של בוחריו כי הוא יעדכן כאשר יתחיל "להרגיש רע".

תומך טראמפ
תומך טראמפ בעצרת בניו המפשייר | צילום: רויטרס

לאחר שסיימה במקום השלישי בפריימריז באייווה עם 19% מהקולות, כשלפניה מושל פלורידה רון דסנטיס, היילי תולה את תקוותה כאמור בהישג משמעותי בניו המפשייר שיאפשר לה להישאר במרוץ. על פי הסקרים, היא המועמדת היחידה שמציבה אתגר לטראמפ במדינה, בעלת האוכלוסייה המשכילה יותר בהשוואה לאייווה הכפרית - שלמעלה מ-50% מבוחריה הצביעו לטראמפ בפריימריז. דסנטיס עצמו, שנחשב תחילה לכוכב עולה במפלגה הרפובליקנית אך דעך לאורך החודשים האחרונים בעקבות הקמפיין הכושל שניהל, זוכה לאחוזי תמיכה בודדים בניו המפשייר - וייתכן שהוא יאלץ לפרוש לאחריהם.

ניקי היילי בעצרת בחירות בניו המשפייר
ניקי היילי בעצרת בחירות בניו המשפייר | צילום: רויטרס
ניקי היילי
צילום: ריוטרס

במקביל להכנות הסופיות לקראת הבחירות שיתקיימו מחרתיים, טראמפ מתכונן לקרב הגדול הבא בפריימריז - שיתרחש בעוד כחודש בדרום קרוליינה. על אף שנבחרה פעמיים למושלת המדינה, היילי מפגרת אחרי הנשיא לשעבר בכל הסקרים במדינת הבית שלה. "אנחנו הולכים לשם בעוד שלושה שבועות, ואתם יודעים בדיוק מה אנחנו עומדים לעשות", אמר טראמפ לתומכיו.

הפריימריז הרפובליקניים יימשכו עד ל-4 ביוני, כשנקודת ציון חשובה תתרחש ב-5 במרץ - אז ייערך "יום שלישי הגדול" (Super Tuesday), בו מתקיימות במקביל בחירות מקדימות במספר מדינות גדולות. במסגרת הפריימריז, כל מדינות ארצות הברית ומספר טריטוריות אמריקניות מחלקות מספר מסוים של "צירים" בין המועמדים, בהתאם להישגיהם בבחירות - ולא על פי שיטת "המנצח לוקח הכל", כפי שנעשה במסגרת הבחירות הכלליות. כדי לזכות במועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, מועמד צריך לגרוף 1,235 צירים. הוועידה הלאומית של המפלגה, בה יוכרז המועמד הנשיאותי באופן רשמי, תתקיים במילווקי שבוויסקונסין בין התאריכים 15-18 ביולי.