בין המסמכים באחוזת טראמפ: "מידע מודיעיני רגיש על איראן וסין"

ה"וושינגטון פוסט" חשף כי בין המסמכים הסודיים שנמצאו בפשיטת ה-FBI על אחוזתו של הנשיא לשעבר ב"מאר-א-לאגו", נמצא גם מידע מודיעיני "רגיש ביותר" על תוכנית הטילים של איראן ועל פעולות ושיטות איסוף מודיעין בסין ובעולם

דונלד טראמפ על רקע אחוזת "מאר-א-לאגו"
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ על רקע אחוזת "מאר-א-לאגו" | צילום: רויטרס

ה"וושינגטון פוסט" חשף אמש (שישי) כי בין המסמכים הסודיים שנמצאו בפשיטת ה-FBI על אחוזתו של נשיא ארצות הברית לשעבר טראמפ ב"מאר-א-לאגו" שבפאלם ביץ' פלורידה, נמצא גם מידע מודיעיני רגיש ביותר על תוכנית הטילים של איראן, כמו גם על פעולות ושיטות איסוף מודיעין בסין ובעולם, כאלו ש"ארה"ב רוצה להסתיר" מיתר מדינות העולם.

"אלה הם התיקים הרגישים ביותר שה-FBI חשף בפרשה הזאת", צוטט ב"וושינגטון פוסט" מקור בכיר עלום שם המעורה בפרטי הדברים. מטעמו של טראמפ לא הגיבו לפניית העיתון בנוגע לממצאים הללו, אך טראמפ טוען שהוא הסיר אישית את כל המסמכים שברשותו.

דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בחודש שעבר, היה זה ה"וושינגטון פוסט" שחשף כי בין המסמכים שנמצאו באחוזתו של טראמפ היה מסמך המפרט את יכולותיה הגרעיניות של "מדינה זרה". יותר מ-11 אלף מסמכים מסווגים נמצאו באחוזה במאר א-לאגו בפלורידה וביניהם גם אותו מסמך שפירט את יכולות ההגנה הצבאיות של אותה מדינה ששמה לא צוין.

עוד נטען אז, כי נמצאו גם מסמכים על פעולות חשאיות של הכוחות האמריקניים שמצריכים אישורים מיוחדים. לפי ה"וושינגטון פוסט", חלק מהמסמכים כה מסווגים שאפילו בכירים מאוד בממשל ביידן לא מורשים לעיין בהם.

תומכי טראמפ מחוץ לאחוזת ה''מאר-א-לאגו''
תומכי טראמפ מחוץ לאחוזת ה''מאר-א-לאגו'' בליל פשיטת ה-FBI | צילום: רויטרס

כזכור, ב-9 באוגוסט, כ-30 סוכני FBI פשטו על ה"מאר-א-לאגו", אחוזתו של טראמפ שבפלורידה. זאת, לאור בקשתו של הארכיון הלאומי למסמכי הממשל "לחלץ" משם 33 ארגזים ובהם ניירות ורישומים מתקפותו כנשיא, בהם גם מסמכים מסווגים. לפי הדיווחים, החיפושים בביתו קשורים בחקירה של משרד המשפטים האמריקני נגד טראמפ על אופן טיפולו של הנשיא בניירות הרשמיים, לאחר שעזב את הבית הלבן.

במהלך החיפוש באחוזתו נמצאו עשרות תיקיות ורשומות שסומנו כמסווגות ואותרו באזורי אחסון שונים באחוזה, בנוסף לעשרות תיקים שנמצאו במשרדו. לפי החוק בארה"ב, נשיאי ארה"ב חייבים להעביר את כל המסמכים והמיילים שלהם לארכיון הלאומי, וכעת - נמשכת בדיקת משרד המשפטים שבוחן האם טראמפ טיפל בצורה לא נכונה ברישומים על ידי העברתם מהבית הלבן לאחוזתו, לאחר שעזב את תפקידו בינואר 2021.

מסמכים מסווגים שנמצאו באחוזת טראמפ
מסמכים מסווגים שנמצאו באחוזת טראמפ | צילום: משרד המשפטים האמריקני

בין התיקים שלכאורו נתפסו באותו חדר במהלך החיפוש שנערך ב-8 באוגוסט היו 3 מסמכים שסומנו כחסויים, 17 מסמכים שסומנו כסודיים, 7 מסמכים שסומנו כ"סודי בהחלט", 43 תיקיות ריקות שסומנו כסודיות ו-28 תיקיות ריקות שכותרתן "החזר למזכיר הצוות / לעוזר הצבאי".

התובעים טוענים כי טראמפ ועורכי דינו לא סיפקו מסמכים רלוונטיים מרצונם, ו"ככל הנראה הסתירו או הוסרו" רשומות כחלק מהמאמץ לחסום את החקירה. טראמפ דחה את ההאשמות הללו בטענה שהוא כבר הסיר את סיווג המסמכים שהיו ברשותו, וטען גם כי התיקים נשמרו בצורה מאובטחת בחדר אחסון באחוזתו, אך כאמור המלאי שנחשף אמש הראה שלא כך היה המצב.

הימצאותם של הפריטים המסווגים במשרדו של טראמפ מצביעים על כך שהם לא סתם צברו אבק בקופסאות, אלא היו בהישג יד של הנשיא לשעבר - ושייתכן שהוא החזיק אותם נגישים אליו מסיבה כלשהי. מסמכים מסווגים רבים מבין אלו שאותרו בחדר האחסון ובמשרדו, היו מעורבבים עם תמונות, גזירי עיתונים, "פריטי לבוש/מתנות" ותיקיות ריקות, מה שעומד בבסיס השיטה האקראית לכאורה של אריזה והסרה של חומרים בימיו האחרונים של טראמפ בבית הלבן.