אירועי הקפיטול יחזרו? טראמפ: "אם לא אנצח - יהיה מרחץ דמים"

הנשיא לשעבר, שנבחר פעם נוספת כמועמד לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, נאם בכנס באוהיו ואמר כי אם לא ייבחר לנשיאות בנובמבר 2024 - "לא יהיו בחירות נוספות במדינה". בקמפיין של ביידן גינו את הדברים: "איום באלימות פוליטי, צמא לנקמה"

זמן צפייה: 00:22

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ איים בלילה (בין שבת לראשון) כי אם לא ינצח בבחירות 2024 - "יהיה מרחץ דמים". המועמד הרפובליקני לנשיאות אמר בנאום בכנס בחירות באוהיו: "אם לא ננצח בבחירות האלה - אני לא חושב שיהיו בחירות נוספות במדינה". דובר הקמפיין של הנשיא המכהן ג'ו ביידן, ג'ו סינגר, גינה את דבריו של טראמפ, וכינה אותם "איום באלימות פוליטית", וכן "צמא לנקמה".

אמירותיו של המועמד הרפובליקני מגיעות ברקע החלטת בית המשפט העליון בארה"ב שלא לפסול את טראמפ מריצה לנשיאות בשל חלקו בפריצה לקפיטול והמרדת תומכיו. הוא אף פתח את נאומו באוהיו במחווה לתומכיו שהשתתתפו במהומות ב-6 בינואר 2021 ונכלאו - וכינה אותם "פטריוטים" ואף "בני ערובה".

הנשיא ביידן בנאום מצב האומה
הנשיא ביידן בנאום מצב האומה | צילום: רויטרס
טראמפ נואם בפני תומכיו בניו המפשייר
טראמפ נואם בפני תומכיו בניו המפשייר, ינואר | צילום: רויטרס

המועמד הרפובליקני הסיר את הכפפות בכל הנוגע לקמפיין שלו - ולהשמצות כלפי ביידן. בשבוע שעבר לעג ברשתות לנשיא המכהן וכינה אותו "מסוכן לדמוקרטיה", ובהמשך אף העלה סרטון לחשבון האינסטגרם שלו, בו הלביש פילטרים על פניהם של ביידן וסגניתו קמלה האריס בנאום מצב האומה. טראמפ בן ה-77 גם לעג לבריאותו הנפשית והפיזית של ביידן במהלך הפריימריז, וכינה אותו "נשיא חלש, כועס ומתנודד". ביידן, מצדו, השיב: "הוא אומר שהוא רוצה להיות דיקטטור - ואני מאמין לו".

הקרב החוזר בין הנשיא המכהן לנשיא לשעבר החל רשמית בשבוע שעבר, אחרי שהשניים זכו במספיק צירים כדי להפוך למועמדים של מפלגותיהם בפריימריז. סקר שפורסם בסוכנות הידיעות "רויטרס" בשבוע שעבר הראה תיקו בין טראמפ לביידן.

למעשה, זו הפעם הראשונה מאז 1956 שבה אותם מועמדים מתחרים במירוץ לנשיאות ארה"ב ראש בראש בפעם השנייה ברציפות. בפעם הקודמת, היו אלה נשיא ארה"ב לשעבר דווייט אייזנהאואר מהמפלגה הרפובליקנית, ומושל אילינוי לשעבר עדלי סטיבנסון מהמפלגה הדמוקרטית, שהתחרו אחד מול השני גם בבחירות לנשיאות שהתקיימו בשנת 1952.