ארה"ב: טראמפ ניצח בפריימריז הרפובליקניים בניו המפשייר

לאחר ספירת 90% מההצבעות, נשיא ארצות הברית לשעבר מוביל בבטחה על השגרירה באו"ם לשעבר ניקי היילי עם כ-55% מהקולות, ובכך ישחזר את ההישג שלו באייווה ויגרוף ניצחון גדול. ניצחונו של טראמפ יקרב את ארה"ב לשחזור של בחירות 2020 - כאשר אם ילך עד הסוף יתמודד מול הנשיא המכהן ביידן, שניצח גם הוא בבחירות הסמליות שנערכו במפלגה הדמוקרטית בניו המפשייר. היילי הגיבה על התוצאות ואמרה: "המירוץ עוד רחוק מלהסתיים"

זמן צפייה: 01:54

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ניצח הלילה (רביעי) בפריימריז הרפובליקניים בניו המפשייר עם כ-55% מהקולות - כך נודע לאחר ספירת כ-90% מההצבעות, וגבר על היריבה האחרונה שעוד מאתגרת אותו בתוך המפלגה, שגרירת ארצות הברית באו"ם לשעבר ניקי היילי, שקיבלה כ-44% מהקולות. בתוך כך, הנשיא המכהן ג'ו ביידן ניצח בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית בניו המפשייר בפער גדול.

טראמפ חגג את ניצחונו בהצהרה, כאשר יריביו לשעבר בפריימריז ויויק רמאסוואמי והסנאטור טים סקוט מאחוריו: "היילי נכשלה קשות. אין לה דרך ממשית לזכות בבחירות, לאחר שניצחנו באיווה ובניו המפשייר. היא צריכה לפרוש מהמרוץ כדי שמפלגתנו תתרכז בניצחון בבחירות הארציות. אם לא ננצח - לדעתי ארצות הברית תלך לעבר האבדון".

היילי, שהשקיעה את כל מאמציה בבחירות המקדימות בניו המפשייר, "מדינת הגרניט", כדי להחיות את הקמפיין שלה, הגיבה על התוצאות והצהירה: "אני נשארת במירוץ, הוא עוד רחוק מלהסתיים". כמו כן, תקפה המתמודדת הרפובליקנית את טראמפ: "הדמוקרטים רוצים להתמודד מולו ולא מולי - ביידן יביס אותו. כל סביבתו כאוטית, הוא מסובך בבתי משפט. לדעתי, המפלגה צריכה לערוך מבחני כשירות לכל מועמד מעל גיל 75", וקראה לו לקיים עימות ישיר מולה.

היילי תרכז כעת את מאמציה בבחירות המקדימות שייערכו בעוד כחודש במדינת הולדתה, קרוליינה הדרומית, בה טראמפ מוביל כרגע בסקרים. לפני כן תתמודד בפריימריז בנבאדה בעוד כשבועיים - אך למעשה אלו לא מחייבים ומהווים מעין "תחרות יופי", כיוון שועידת המפלגה בנבאדה קובעת לבסוף את נציגי המפלגה בבחירות הארציות, ולפי דיווחים אין לה סיכויים ממשיים לזכות בהן.

טראמפ בעצרת הניצחון בפריימריז בניו המפשייר
טראמפ בעצרת הניצחון בפריימריז בניו המפשייר | צילום: רויטרס
ניקי היילי בעצרת בחירות בניו המפשייר לאחר הפסד בפריימריז
ניקי היילי לאחר ההפסד בפריימריז: "המירוץ עוד לא נגמר" | צילום: רויטרס

כזכור, היילי הגיעה למקום השלישי בפריימריז שנערכו באייווה בשבוע שעבר עם 19% מהקולות, בעוד שטראמפ כזכור זכה באופן היסטורי ביותר מ-50%. הסקרים האחרונים מראים כי פרישתו של מושל פלורידה רון דה-סנטיס שלשום לא מועילה לה, מכיוון שרוב תומכיו מתכוונים להצביע כעת לטראמפ.

ג'ו ביידן זכה גם הוא בבחירות הסמליות שנערכו במפלגה הדמוקרטית בניו המפשייר בפער גדול, אף על פי ששמו לא היה על פתקי הבחירות. מצביעיו רשמו את שמו על פתקים ריקים - שנחשבים לקולות תקפים בבחירות המקדימות. בכך ניצח נשיא ארצות הברית את מתחריו, חבר בית הנבחרים דין פיליפס והסופרת מריאן וויליאמסון.

ג'ו ביידן בעצרת בחירות
ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות | צילום: רויטרס

"בכל יום המפלגה הרפובליקנית הופכת למאוחדת יותר", אמר הנשיא לשעבר לתומכיו בעצרת הבחירות האחרונה שקיים לפני פתיחת הקלפיות במדינת הגרניט, בעיר לקויינה. "תחילה עמדו מולנו 13 יריבים ועכשיו נותרו מולנו שניים, כשאחד מהם צפוי לדעתי לפרוש כבר מחר", הוסיף בהתייחסות לדה-סנטיס, שאכן פרש כאמור.

היילי, שנזהרה בכבודו של טראמפ עד עתה בגלל הפופולריות שלו בקרב המצביעים הרפובליקניים, שינתה את האסטרטגיה שלה לאחרונה והחלה לתקוף אותו. "אמריקה לא 'מכתירה' אנשים. אנחנו מאמינים בבחירות ובדמוקרטיה", אמרה לתומכיה בעצרת שקיימה בעיר פרנקלין שבמרכז ניו המפשייר.

השגרירה לשעבר, שמקווה להישאר במרוץ עד לבחירות שיתקיימו במדינת הבית שלה דרום קרוליינה בחודש הבא, העלתה חשש בנוגע ליכולותיו הקוגניטיביות של טראמפ בן ה-77, והתמקדה במיוחד בנאום ביזארי שבמהלכו הוא התבלבל בינה לבין יושבת ראש בית הנבחרים הדמוקרטית לשעבר ננסי פלוסי. היילי בת ה-52 הזהירה כי טראמפ וביידן אינם חדים מספיק כדי לכהן בקדנציה שנייה בבית הלבן.

Whatsapp Image 2024 01 23 At 1
תורים להצבעה בלונדונדרי, ניו המפשייר | צילום: רויטרס
מצביעים בקלפיות של הפריימריז הרפובליקניים
מצביעים בקלפיות של הפריימריז הרפובליקניים | צילום: רויטרס

ניו המפשייר מחלקת בסך הכל 20 צירים בפריימריז הרפובליקניים, פחות מ-1% מכלל הצירים שיכריעו את זהותו של המועמד הרפובליקני שייבחר רשמית בוועידה הלאומית של המפלגה שתתקיים במילווקי שבוויסקונסין בין התאריכים 15-18 ביולי. חשיבותן של התוצאות בניו המפשייר נובעת מכוח לא פרופורציונלי שניתן למדינה, מעצם העובדה שההצבעה בה נערכת מוקדם, מיד לאחר אייווה, ולכן הן יכולות להעניק מומנטום למועמדים ולחרוץ את גורל הקמפיין שלהם.