ארה"ב: החל הדיון בעליון על פסילת טראמפ מריצה לנשיאות

בית המשפט בוושינגטון יכריע אם הנשיא לשעבר, שמואשם בהמרדה במסגרת אירועי הפריצה לקפיטול ב-6 בינואר 2021 - כשיר להתמודד שוב על נשיאות ארה"ב. טראמפ צפוי לנצח בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית ולרוץ מול ביידן בבחירות 2024 - ופסיקה נגדו עשויה להביא לניצחונו של הנשיא המכהן

זמן צפייה: 02:56

בחירות 2024 בארה"ב עוברות לשדה המשפטי: בית המשפט העליון בוושינגטון החל לדון הערב (חמישי) בשאלה האם יש לפסול את דונלד טראמפ מהתמודדות לנשיאות. זאת, בשל חלקו באירועי 6 בינואר 2021, אז תומכיו של הנשיא לשעבר הסתערו באלימות על הקפיטול, בפרעות שגבו את חייהם של 5 בני אדם. על בית המשפט מופעל לחץ לפסוק בתיק במהירות, לפני 5 במרץ - אז 15 מדינות בארה"ב יבחרו מועמד רפובליקני לנשיאות בפריימריז של המפלגה.

טראמפ, שלא נכח בבית המשפט, נשא הצהרה מאחוזתו שבמאר-א-לאגו, ואמר: "אולי השופט יהיה הוגן, אבל אני בספק", והוסיף: "נשיא לא יכול לכהן בלי חסינות. אין דבר חשוב ממנה". עוד אמר: "אם הבחירות היו מסתיימות אחרת, המתקפה על ישראל לא הייתה קורית, וגם לא המלחמה באוקראינה, האינפלציה והמצב בטאיוואן. לא היה כסף לתת לחיזבאללה ולחמאס".

בית המשפט בקולורדו קבע בחודש דצמבר כי טראמפ אינו כשיר להתמודד במירוץ לנשיאות, ונימק את החלטתו הדרמטית בעזרת סעיף 3 של התיקון ה-14 לחוקה האמריקנית, לפיו נאסר על נושאי משרות ציבוריות לחזור לתפקידם לאחר השתתפות במרד. עורכי דינו של הנשיא לשעבר טענו כי אין לפסול אותו כיוון שהוא לא נשא באחריות למהומות. רוב השופטים בקולורדו לא הסכימו עמם, וגרסו כי הנשיא לשעבר "קרא לתומכיו להילחם - והם הגיבו לקריאה". כעת, סיפקו עורכי דינו של טראמפ לבית המשפט סיבות מדוע אין לפסול אותו, ובין השאר טענו כי התיקון ה-14 אינו חל על מועמדים לנשיאות.

התיקון ה-14 בחוקה האמריקנית הועבר לאחר מלחמת האזרחים. סעיף 3 נועד למנוע ממורדי מדינות הדרום לחזור לתפקידים ממשלתיים קודמים ברגע שהמדינות שלהן יחזרו לאיחוד. הפסיקה ההיסטורית הנוכחית מבטלת החלטה קודמת של שופט מקולורדו בנושא, שקבע כי איסור המרד של התיקון ה-14 לא חל על נשיאים מכיוון שהסעיף לא מזכיר אותם במפורש.

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ | צילום: רויטרס

טראמפ צפוי לנצח בבחירות המקדימות ולהתמודד מטעמה של המפלגה הרפובליקנית מול הנשיא המכהן ג'ו ביידן בבחירות שיתקיימו בנובמבר 2024. מדובר ב"שידור חוזר" של בחירות 2020, כאשר מסתמן קרב צמוד במיוחד בין השניים. סקר שנערך ברשת NBC השבוע הראה כי אילו הבחירות היו נערכות היום - טראמפ היה זוכה ב-47% מהקולות, מול 42% לביידן.

עם זאת, אם טראמפ יורשע, התמונה תתהפך: הנשיא המכהן יזכה ל-45% מהקולות, ואילו טראמפ ל-43% - ויפסיד בפער מזערי. ההתערבות המשפטית בסוגיית טראמפ מסתמנת כמשמעותית ביותר בבחירות נשיאותיות, מאז הפסיקה שהעניקה לג'ורג' בוש הבן את הנשיאות במסגרת המרוץ לבית הלבן בשנת 2000.

תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס
תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס | צילום: רויטרס
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

בקיץ האחרון, האשים משרד המשפטים בארצות הברית את טראמפ בניסיון הפיכת תוצאות הבחירות בהן הפסיד לנשיא ג'ו ביידן, ובקשירת קשר לאירועי הפריצה לקפיטול. כתב האישום שהוגש נגדו מייחס לו חסימת הליך ממשלתי, ניסיון הונאה ושלילת זכויות אזרח.

במקביל, בחודש ינואר חוייב הנשיא לשעבר לשלם פיצויים על סך 83.3 מיליון דולר לעיתונאית אי. ג'ין קרול, שתבעה אותו לאחר שפרסם הודעות מכפישות נגדה והכחיש שתקף אותה מינית - למרות שבשנה שעברה בית המשפט כבר הרשיע אותו בפרשה. בתגובה להחלטה, טראמפ תקף את מערכת המשפט ואת הנשיא ביידן. בנוסף, נגד טראמפ הוגשו ארבעה כתבי אישום פליליים חמורים.

קרול לאחר פרסום פסק הדין
קרול לאחר פרסום פסק הדין | צילום: רויטרס

6 מתוך 9 שופטי העליון בוושינגטון הם שמרנים, ו-3 מתוכם מונו בידי טראמפ בעת שכיהן כנשיא. מוקדם יותר השבוע בית המשפט הפדרלי לערעורים בוושינגטון דחה את טענת טראמפ, לפיה בעת המהומות בקפיטול הייתה לו חסינות נשיאותית שמגנה עליו מפני העמדה לדין בעניין.

ב-6 בינואר 2021 הסתערו עשרות אלפי תומכי טראמפ על גבעת הקפיטול ופרצו לבניין הקונגרס, בניסיון להפוך את תוצאות הבחירות שנערכו חודשים ספורים לפני כן, ובטענה כי טראמפ הוא זה שניצח בהן. עימותים פרצו בין המתפרעים לכוחות הביטחון ונזק רב נגרם למקום. חברי הקונגרס נאלצו לתפוס מחסה מהמתפרעים, שפרצו לבניין וזרעו בו הרס. לפני האירועים, טראמפ אמר: "לעולם לא נוותר, לעולם לא נודה בהפסד", וגם לאחר מכן, המשיך לשקר ולטעון כי ניצח בבחירות.