דיווח בארה"ב: ביידן ימנה את אנתוני בלינקן לשר החוץ

לפי כלי תקשורת אמריקניים, הנשיא הנבחר החל למנות את בכירי ממשלו. ביניהם, הפוליטיקאי היהודי-אמריקני ששימש כסגן שר החוץ תחת אובמה, ולינדה תומס גרינפלד שצפוייה להיות שגרירת ארה"ב באו"ם

זמן צפייה: 01:02

רשת "בלומברג" האמריקנית דיווחה הלילה (שני) כי נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן ימנה את יועצו אנתוני בלינקן לתפקיד שר החוץ. על פי הדיווח, ההכרזה על מינויו צפויה להיות מחר לצד מינויים נוספים שיאיישו את ממשל ביידן העתידי. בנוסף, לינדה תומס גרינפלד צפוייה להתמנות לשגרירת ארצות הברית באו"ם ומישל פלורנוי לשרת ההגנה.

בלינקן, פוליטקאי יהודי-אמריקני, היה לצדו של ביידן כמעט 20 שנה, כולל כעוזרו הבכיר בוועדה ליחסי חוץ של הסנאט ובהמשך כיועץ לביטחון לאומי כשהיה סגן נשיא בזמן ממשל אובמה. בתפקיד זה סייע בלינקן לפתח את התגובה האמריקנית לאביב הערבי ולחוסר היציבות במזרח התיכון בעקבותיו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

\גנץ מתכנן צעדים נוספים: "הולכים לשבועיים דרמטיים"

מהן הסמכויות של ועדת הבדיקה – וכיצד היא תשפיע על נתניהו?

"הוא משקר, אני לא יכול לשמוע את זה": העימות בין חפץ לאלוביץ'

אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

עיתון "הניו יורק טיימס" דיווח כי אם בלינקן ימונה, הוא מתכוון להפוך את המדיניות שהנהיג ממשל טראמפ בנושא הסכמים גלובליים - ולמצב את ארצות הברית כבת ברית מהימנה שמוכנה להצטרף מחדש להסכמים ומוסדות גלובליים - כולל הסכם האקלים בפריז, הסכם הגרעין האיראני וארגון הבריאות העולמי.

מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בארצות הברית, בירך על מינוי של בלינקן וכתב בטוויטר: "ברכות לטוני בלינקן, דיפלומט נהדר וחבר אמיתי של ישראל, על המינוי שלו לשר החוץ האמריקני. היה לי הכבוד והעונג לעבוד איתו במשך שנים בוושינגטון ולהכיר אותו כמדינאי אמיץ וצלול ראייה. אני לא יכול לחשוב על מינוי טוב יותר לתפקיד".

לינדה תומס גרינפלד
לינדה תומס גרינפלד | צילום: חדשות 13

לפני כשלושה שבועות יצא בלינקן נגד עסקת מכירת מטוסי ה-F35 לאיחוד האמירויות במסגרת נרמול היחסים. בריאיון ל"זמן ישראל", אמר בלינקן כי "הנורמליזציה עצמה מבורכת - אולם המכירה נותנת את הרושם כי בין ישראל לאבו דאבי הייתה מעין עסקה של 'תן וקח'".

בלינקן הודה כי הוא חש אי נוחות מההתחייבות של ממשל טראמפ למכור לאיחוד האמירויות את מטוסי הקרב, וגילה: "ממשל טראמפ ייעד את המטוסים רק עבור ישראל ולא עבור אף מדינה אחרת במזרח התיכון". לדבריו, כדי לשמר את היתרון הצבאי של ישראל באזור כפי שמחייב החוק האמריקני, הממשל הבא שייבחר יצטרך "לבחון היטב את הנושא".

בריאיון, הבהיר כי בכוונת המועמד הדמוקרטי להמשיך ולתמוך במדינות ערב לנרמל יחסים עם ישראל. "תמכנו בכך בממשל אובמה - ונמשיך לעשות זאת גם אצל ביידן". עם זאת, הדגיש, במטה ביידן מקווים שבירושלים יקדמו בקרוב את תוכנית השלום עם הפלסטינים. "אם ישראל תתעלם מהם - זה לא יגרום להם להיעלם פתאום".

לבסוף, ביקש בלינקן להסביר מהי השקפתו של ביידן בכל הנוגע לישראל, וסיפר: "אחד האירועים שעיצבו את התמיכה שלו לאורך הקריירה הוא השואה". לדבריו, "ביידן מאמין בתוקף כי מולדת יהודית בטוחה בישראל היא ההבטחה הטובה ביותר לכך שאף אחד לא יאיים יותר להשמיד את העם היהודי".