יועצו של ביידן: "מטוסי ה-F35 נועדו רק עבור ישראל במזה"ת"

טוני בלינקן, שהיה היועץ לביטחון לאומי של ביידן כששירת כסגן הנשיא בממשל אובמה, הביע בריאיון ל-The Times of Israel שאט נפש מעסקת מכירת כלי הטיס לאמירויות: "נראה שיש פה עסקת 'תן וקח'"

זמן צפייה: 01:22

טוני בלינקן, שהיה היועץ לביטחון לאומי של המועמד לנשיאות ג'ו ביידן בזמן ששירת כסגן הנשיא בממשל אובמה, יצא היום (ראשון) נגד עסקת מכירת מטוסי ה-F35 לאיחוד האמירויות במסגרת נרמול היחסים. בריאיון ל-The Times of Israel, אמר בלינקן כי "הנורמליזציה עצמה מבורכת - אולם המכירה נותנת את הרושם כי בין ישראל לאבו דאבי הייתה מעין עסקה של 'תן וקח'".

בלינקן הודה כי הוא חש אי נוחות מההתחייבות של ממשל טראמפ למכור לאיחוד האמירויות את מטוסי הקרב, וגילה: "ממשל טראמפ ייעד את המטוסים רק עבור ישראל ולא עבור אף מדינה אחרת במזרח התיכון". לדבריו, כדי לשמר את היתרון הצבאי של ישראל באזור כפי שמחייב החוק האמריקני, הממשל הבא שייבחר יצטרך "לבחון היטב את הנושא".

לכתבות נוספות בנושא >>

דיווח: הבית הלבן הודיע לקונגרס על מכירת 50 מטוסי F-35

"שדרוג משמעותי ליכולות האסטרטגיות": הפיצויים על מכירת ה-F-35

נתניהו מגיב להאשמות: "לא התנהל מו"מ חשאי לעסקת F-35"

טוני בלינקן
טוני בלינקן | צילום: רויטרס

כיום, בלינקן הוא היועץ הרשמי לקמפיין לנשיאות של ביידן. בריאיון, הבהיר כי בכוונת המועמד הדמוקרטי להמשיך ולתמוך במדינות ערב לנרמל יחסים עם ישראל. "תמכנו בכך בממשל אובמה - ונמשיך לעשות זאת גם אצל ביידן". עם זאת, הדגיש, במטה ביידן מקווים שבירושלים יקדמו בקרוב את תוכנית השלום עם הפלסטינים. "אם ישראל תתעלם מהם - זה לא יגרום להם להיעלם פתאום".

לבסוף, ביקש בלינקן להסביר מהי השקפתו של ביידן בכל הנוגע לישראל, וסיפר: "אחד האירועים שעיצבו את התמיכה שלו לאורך הקריירה הוא השואה". לדבריו, "ביידן מאמין בתוקף כי מולדת יהודית בטוחה בישראל היא ההבטחה הטובה ביותר לכך שאף אחד לא יאיים יותר להשמיד את העם היהודי".

מטוס F-35 אמריקני
מטוס F-35 אמריקני | צילום: רויטרס

כזכור, בסוף השבוע סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הבית הלבן הודיע לקונגרס כי ימכור 50 מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות. זאת, כמה ימים לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ הודיעו כי ישראל לא מתנגדת עוד לעסקת כלי הטיס בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות.

הודעתו של נתניהו היוותה שינוי כיוון, שכן ראש הממשלה טען מעל לכל במה כי הוא מתנגד למהלך שכזה, ואף הכחיש פרסומים בכלי התקשורת על כך שעסקה כזאת תתבצע כחלק מהמהלך הכולל של ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני | צילום: אבי אוחיון, לע''מ