ביידן בריאיון ראשון מאז העימות: "אני המתאים ביותר כדי להביס את טראמפ"

נשיא ארה"ב העניק ריאיון בן 22 דקות בו הבהיר באופן חד-משמעי כי אין בכוונתו לפרוש מהמרוץ הנשיאותי. בנוגע להופעתו הכושלת בעימות מול יריבו הרפובליקני, ביידן התגונן: "הייתי חולה, הרגשתי נורא", אך הדגיש: "יש לי את היכולות להמשיך ולכהן, לא הייתי רץ אם לא הייתי חושב ככה". כנשאל האם בכל זאת ישקול לפרוש, השיב: "אולי אם אלוהים יגיד לי לעשות את זה"

זמן צפייה: 04:28

בניסיון להדוף את הקולות הקוראים לו לפרוש מהמרוץ לכהונה שנייה בבית הלבן, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן העניק הלילה (בין שישי לשבת) ריאיון ראשון מאז הופעתו החלשה בעימות הנשיאותי בשבוע שעבר, במהלכו הבהיר באופן חד-משמעי כי הוא מתכוון להתמודד עד הסוף. "אני בטוח שאני הבן אדם המתאים ביותר לנצח את דונלד טראמפ", אמר ביידן בריאיון לעיתונאי ג'ורג' סטפנופולוס ברשת ABC, שהוגדר במפלגה הדמוקרטית כקריטי עבור המשך הקמפיין של הנשיא המכהן.

לאורך הריאיון ביידן נראה חד וערני בהשוואה להופעתו בעימות. הוא התחייב כי יוכל לכהן כנשיא במשך ארבע שנים נוספות וביקש להדגיש את הישגיו כמנהיג המעצמה החשובה בעולם. "אני מאמין שיש לי את היכולות להמשיך ולכהן, לא הייתי רץ אם לא הייתי חושב ככה", אמר הנשיא בתשובה לשאלה אודות מצבו הבריאותי, "אני רץ כי אני מאמין שאני מבין היטב מה צריך לעשות כדי לקדם את המדינה". בנוגע להופעתו בעימות אמר בהתגוננות: "הייתי חולה, הרגשתי נורא".

עם זאת, ביידן לא התחייב כי יסכים לעבור מבחן קוגניטיבי ולשתף את התוצאות עם הציבור האמריקני. "אני עובר מבחנים קוגניטיביים בכל יום, בכל דבר שאני עושה", אמר הנשיא, "לא רק בקמפיין שלי אלא על הבמה העולמית. רק היום, לפני הריאיון, שוחחתי בטלפון עם ראש הממשלה נתניהו מישראל, עם ראש הממשלה החדש של בריטניה ואני עובד על הרחבת נאט"ו באירופה. אין יום שבו אני לא צריך לקבל החלטות משמעותיות".

כאשר סטפנופולוס הקשה על הנשיא ושאל אותו פעם אחר פעם האם ישקול לפרוש בכל זאת במידה ויתברר לו כי לא יוכל להביס את טראמפ, ביידן השיב: "אולי אפרוש אם אלוהים בעצמו ירד ויגיד לי לעשות את זה". בהמשך, הנשיא הביע ספקות בנוגע לאמינות הסקרים המצביעים על כך שהוא מפגר אחר יריבו הרפובליקני.

הנשיא ביידן בעצרת הבחירות בצפון קרוליינה
הנשיא ג'ו ביידן והגברת הראשונה ג'יל ביידן בעצרת בחירות | צילום: רויטרס

כשנשאל על הקולות במפלגה הדמוקרטית שמביעים חשש מיכולתו לנצח, ובאופן ספציפי על הדיווח ב"וושינגטון פוסט" לפיו הסנאטור מארק וורנר ממפלגתו מבקש להוביל קריאה משותפת של סנאטורים דמוקרטים להחלפתו, ביידן חייך וענה: "מארק הוא אדם טוב, והוא קיווה להשיג את מועמדות המפלגה שלנו לנשיאות. יש לנו חילוקי דעות אבל אני מכבד אותו". סטפנופולוס לא הרפה ושאל את הנשיא מה יעשה אם ההנהגה הדמוקרטית בקונגרס תבהיר לו כי התמודדותו עלולה להביא להפסדם של מועדים דמוקרטים לסנאט ולבית הנבחרים. "הם לא עומדים לעשות את זה, אני בטוח בזה", הגיב הנשיא.

ביידן מצדו טען כי ראה את היחלשותו בסקרים ובמעמדו כנשיא רק בתקשורת. "אני לא מאמין שאלו הנתונים או אחוז התומכים בי, הסקרים שלנו מראים תמונה אחרת. הרוב הגדול לא חושב כמו חברי הקבוצה שקוראים לי לפרוש. אותו הדבר קרה בשנת 2020", אמר.

טראמפ וביידן בעימות הנשיאותי
הנשיא ביידן וטראמפ בעימות הנשיאותי | צילום: רויטרס

בתגובה לדברים, סטפנופולוס שאל את ביידן איך הוא ירגיש בינואר הקרוב אם האזהרות יתממשו וטראמפ יושבע פעם נוספת לנשיא. "אני אדע שנתתי את כל כולי ואדע שעשיתי את העבודה הכי טובה שאני יכול", השיב הנשיא.

כשנשאל מה היה המחיר הנפשי והפיזי ששילם במהלך עבודתו המאומצת בשלוש וחצי השנים האחרונות, ביידן התייחס לעימות ואמר: "המחיר היה אותו ערב רע מאוד". עוד הוסיף: "אני אופטימי בנוגע לעתיד המדינה שלנו ואני לא חושב שאמריקה במצב רע, אלא שאנחנו ניצבים בפני הזדמנויות גדולות".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

הנשיא ביידן הכריז כבר אמול בערב כי הוא נשאר במרוץ, במסגרת דברים שנשא בעצרת בוויסקונסין - אחת ממדינות המפתח שיכריעו את גורל הבחירות. "אני אגיד את זה בצורה הברורה ביותר - אני נשאר במרוץ", הודיע ביידן, "אני הנשיא המכהן, אני מועמד המפלגה הדמוקרטית ואני אמשיך לרוץ".

מוקדם יותר השבוע, במהלך פגישה שערך עם מושלים דמוקרטיים במטרה למנוע מרידות בתוך המפלגה, ביידן אמר כי הוא עבר בדיקה רפואית לאחר העימות הנשיאותי בשבוע שעבר, וכי מצבו הבריאותי טוב. בפגישה החשובה, שערכה במשך כשעה, אחד המושלים שאל את ביידן על מצבו הפיזי. הנשיא האמריקני השיב כי "עבר בדיקה גופנית בימים האחרונים, ומצבו תקין", כך לפי שני גורמים שצוטטו באתר "פוליטיקו".