דיווח: ביידן צפוי להגיב בעוצמה למתקפת הכטב"מים הקטלנית בירדן

על פי מקורות ששוחחו עם CNN, התגובה של וושינגטון למתקפה שהביאה למותם של שלושה חיילים אמריקניים שלשום צפויה להיות עוצמתית יותר מהתקפות קודמות שבוצעו במזרח התיכון. עם זאת, בבית הלבן לא מעוניינים לפתוח במלחמה נגד משטר האייתוללות. ברקע: לחץ על הממשל לתקוף את איראן ישירות

הנשיא ג'ו ביידן בתדריך ביטחוני, בעקבות המתקפה הקטלנית בירדן
הנשיא ג'ו ביידן בתדריך ביטחוני | צילום: רויטרס

תגובתה של ארצות הברית למתקפת הכטב"מים נגד בסיסה בירדן, שהביאה שלשום למותם של שלושה חיילים אמריקניים, צפויה להיות עוצמתית יותר מהתקפות קודמות שבוצעו במזרח התיכון - כך על פי מקורות ששוחחו היום (שלישי) עם CNN. לצד זאת, המקורות הדגישו כי בבית הלבן ובפנטגון לא מעוניינים להביא לפריצתה של מלחמה רחבה נגד איראן, על אף שמליציות הזוכות לתמיכתה ביצעו יותר מ-160 תקיפות נגד בסיסים אמריקניים בסוריה ובעיראק מאז חודש אוקטובר.

הנשיא ג'ו ביידן, המצוי תחת לחץ גובר באשר לתגובתו למתקפה הקטלנית בירדן, כתב הלילה בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות: "קיבלתי תדרוך על ידי חברי צוות הביטחון הלאומי שלי לגבי ההתפתחויות האחרונות הנוגעות לתקיפה שהתרחשה נגד אנשי צבא אמריקניים בצפון מזרח ירדן. אנו נגבה מחיר מכל האחראים למתקפה, בעת ובאופן שנבחר".

ארצות הברית ביצעה בחודשים האחרונים כמה וכמה תקיפות נגד מחסני נשק של קבוצות טרור פרו-איראניות בעיראק ובסוריה. עד כה, אף אחת מהתקיפות הללו לא הרתיעה את הקבוצות, שהתקפותיהם הרבות מאז אוקטובר הביאו לפציעתם של למעלה מ-120 אנשי צבא אמריקאים. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן התייחס למצב וקבע כי המתיחות במזרח התיכון היא "המסוכנת ביותר מזה עשרות שנים". בנוסף, בלינקן הודיע כי התגובה האמריקנית עשויה להתרחש "במספר שלבים ולהימשך לאורך זמן".

בניין הפנטגון
בניין הפנטגון | צילום: רויטרס

כעת ממשל ביידן עשוי להורות על התקפות נגד מטרות פרו-איראניות במזרח התיכון ולרדוף אחרי מנהיגי המליציות. בכירים בממשל הודיעו כי מתקפת סייבר היא אפשרות שנשקלת גם כן, לצד הפעולה הצבאית.

אחד מהגורמים ששוחחו עם CNN הדגיש כי ארצות הברית לא מפרסמת מידע ספציפי בנוגע למבצעי תקיפת הכטב"מים, במטרה לשמור על "אלמנט ההפתעה" בכל הקשור לתגובה האמריקנית הצפויה. "אנחנו לא מורידים אף אפשרות מהשולחן", הוסיף גורם רשמי במחלקת ההגנה.

"אנחנו לא מעוניינים במלחמה נגד איראן או בהרחבת הסכסוך במזרח התיכון", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי. "למעשה, כל החלטה של הנשיא נעשתה בניסיון להוריד את המתיחות", הוסיף.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בפגישתם בטהרן, יוני 2023
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בטהרן | צילום: רויטרס

ביומיים האחרונים חברי קונגרס רפובליקניים קראו לנשיא ביידן להגיב למותם של שלושת החיילים האמריקניים במתקפה על איראן עצמה, ולא להסתפק בפגיעה בקבוצות הטרור שפועלות בשליחותה. מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, הסנאטור מיץ' מקונל, אמר בהצהרה כי הוא מצפה מהממשל בוושינגטון לגבות מטהרן "מחיר כבד ומשתק", והוסיף: "לצד התקפה נגד שלוחי הטרור, יש לתקוף את נותני החסות האירניים עצמם - המתגאים בדם האמריקני שהם שופכים".

הסנאטור לינדזי גרהאם, שביקר בימים האחרונים בישראל, הצטרף לקריאה וטען כי תקיפה שלא תבוצע נגד איראן עצמה לא תצליח להרתיע את משטר האייתוללות. הסנאטור ג'ון קורנין הוסיף בציוץ שפרסם: "סמנו את טהרן כמטרה".