לאחר שלא הורשו לבצע הפלה: חמש נשים תבעו את מדינת טקסס

בעקבות ביטול הפסיקה ההיסטורית "רו נגד וייד", שעיגנה את זכותן של נשים לבצע הפלה, הנשים תובעות את המדינה בטענה כי החוק מנע מהן לקבל טיפול רפואי ראוי בזמן שהיו זקוקות לו. החוק, כך נטען, יוצר קשר של שתיקה בקרב הקהילה הרפואית בטקסס, המונע מפחד מאובדן רשיונות, קנסות - ואף העמדה לדין

חמש נשים תובעות את מדינת טקסס בגלל סיבוכים שנגרמו בשל פסיקת רו
חמש נשים תובעות את מדינת טקסס בגלל סיבוכים שנגרמו בשל פסיקת רו | צילום: רויטרס

חמש נשים שלא הורשו לבצע הפלה תבעו את מדינת טקסס, במקרה ראשון מסוגו מאז שבית המשפט העליון ביטל בשנה שעברה את פסיקת "רו נגד וייד", שקבעה כי לנשים בהריון שמעוניינות לעבור הפלה יש הגנות פדרליות המעוגנות בחוקה. ב"וושינגטון פוסט" פורסם אתמול (שלישי) כי הנשים טוענות שהחוק מנע מהן טיפול רפואי נאות והעמיד את חייהן בסכנה.

עורכת הדין המייצגת את הנשים, מולי דוויין, דיווחה במסיבת עיתונאים שנערכה ביום שלישי כי חמש הנשים היו זכאיות לביצוע הפלה על פי ההחרגות שהגדיר החוק, אך בכל זאת הן לא קיבלו טיפול רפואי ראוי. הסיבה לכך היא שהאיסור הטקסני על הפלות עורר חששות רבים בקרב רופאים מאובדן רישיונותיהם, קנסות ואף העמדה לדין. החששות יצרו קשר שתיקה בקרב הקהילה הרפואית במדינה, שמנע מהן גישה לטיפול דחוף בזמן שהיו זקוקות לו.

כתוצאה מהאיסור, כך נכתב בתביעה, ארבע מהנשים נאלצו לנסוע למדינות אחרות כדי לבצע הפלות חירום. החמישית, אמנדה זורובסקי, לא יכלה לבצע הפלה למרות שלעובר שלה לא היה סיכוי לשרוד, והיא הורשתה ללדת רק לאחר שנעשתה ספיגה, מה שהותיר אותה עם נזק פיזי קבוע.

הפגנת מחאה בטקסס נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה
הפגנת מחאה בטקסס נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה | צילום: רויטרס

במסיבת העיתונאים סיפרה זורובסקי, בת 35, על היום בו נודע לה בשבוע ה-18 להריונה שהעובר שלה לא ישרוד לאחר שאובחנה עם היחלשות של רקמת צוואר הרחם. זורובסקי, שעברה טיפולי פוריות של שנה וחצי, הורשתה ללדת רק לאחר שפיתחה אלח דם, והתינוקת שילדה מתה לאחר הלידה.

"הרופאים אמרו לנו שאובדנה של בתי היה בלתי נמנע", אמרה זורובסקי במסיבת העיתונאים, "למרות שאיבדתי את כל מי השפיר שלי - משהו שתינוקת שטרם נולדה לא יכולה לשרוד בלעדיו - נאלצנו לחכות". לאחר הלידה, לפי רישומי בית המשפט, היא בילתה שלושה ימים בטיפול נמרץ בזמן שהרופאים טיפלו בזיהום שלה, מה שהותיר אותה עם חצוצרה חסומה.

הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה
הפגנת מחאה בניו יורק נגד ההחלטה לבטל את הזכות להפלה | צילום: רויטרס

ננסי נורת'אפ, נשיאת ומנכ"לית המרכז לזכויות רבייה, אמרה שהתביעה הייתה הראשונה מסוגה - אך סביר שלא תהיה האחרונה. "בימים אלו, מסוכן להיכנס להריון בטקסס", אמרה נורת'אפ לכתבים במסיבת העיתונאים, "אין להכריח אף אחד להגיע לסף מוות ממש על מנת לקבל טיפול רפואי. הנשים האלו מייצגות רק את קצה הקרחון".

ביטול הפסיקה ההיסטורית של "רו נגד ווייד" משנת 1973 עוררה הדים ברחבי ארצות הברית והעולם, שהתבטאו במחאה המונית ביותר מ-380 הפגנות שהתארגנו באופן ספונטני, כולל הפגנות גדולות בוושינגטון הבירה, ניו יורק, לוס אנג'לס ושיקגו.