מדעי הפופ: אוניברסיטה בבלגיה מציעה קורס לשירי טיילור סוויפט

אוניברסיטת גנט מציעה לסטודנטים ללמוד על יצירותיה של הזמרת האמריקנית הפופולרית, בקורס ספרות שיינתח את שיריה וישווה אותם לספרות "מימי הביניים ועד לימנו". בסילבוס של הקורס הובטח כי הוא מיועד לכלל הסטודנטים - ולא למעריציה של סוויפט בלבד

טיילור סוויפט מקבלת דוקטורט
טיילור סוויפט מקבלת דוקטורט | צילום: רויטרס

אוניברסיטת גנט בבלגיה מציעה לתלמידיה קורס ספרות חדש, העוסק ביצירותיה של הזמרת האמריקנית הפופולרית טיילור סוויפט - כך על פי דיווח שפורסם היום (שלישי) ב-CNN. הקורס, ששמו "ספרות: הגרסה של טיילור", ייפתח להרשמה של סטודנטים בקרוב.

מרצת הקורס, פרופ' אלי מקאוסלנד, מנהלת בלוג אינטרנטי בשם "Swifterature" - בו היא נוהגת לנתח את יצירותיה של סוויפט ולהשוות אותן ליוצרותיהן של אנשי רוח אחרים. על פי דיווחים, מקאוסלנד תשתמש ביצירותיה של הכוכבת האמריקנית כדי לנתח עם תלמידיה יצירות מתקופות שונות - ממחזות של וויליאם שייקספיר ועד ליצרותיה של מרגרט אטווד, מחברת הספר "סיפורה של שיפחה".

בסילבוס של הקורס נכתב כי "סוויפט, הפורה ובעלת הטון האישי בכתיבת השירים שלה, רומזת תכופות לטקסטים ספרותיים קנוניים במוזיקה שלה". עוד נכתב: "בעזרת עבודתה של סוויפט נחקור, בין היתר, את הפמיניזם הספרותי, הביקורת האקולוגית, מחקרי מעריצים ועוד. הפופולריות המתמשכת של סוויפט נובעת, לפחות בחלקה, מההיבט האינטלקטואלי הרב ביצירותיה - והקורס הזה ינתח את השורשים הספרותיים שלהן".

Faculteit Rechtsgeleerdheid 20
אוניברסיטת גנט בבלגיה | צילום: פיטר מורליאון / מתוך ויקיפדיה

הקורס יהיה פתוח לכל הסטודנטים, "כולל כאלו שאינם ממעריציה של סוויפט". על פי הסילבוס "מטרת הקורס היא לנתח באופן ביקורתי את סוויפט כאמנית וכיוצרת, ולהשתמש בפופולריות שלה כדי לבחון קורפוס ספרותי שהשפיע על יצירתה".

האוניברסיטה הבלגית אינה הראשונה שעושה שימוש בשמה של כוכבת מפורסמת כדי לעורר עניין בקרב סטודנטים. בשנת 2016, אוניברסיטה בטקסס שבארצות הברית פתחה קורס העוסק ביצירותיה של ביונסה - במסגרתו נותחו שירים של הזמרת והוצגו קשרים בניהם לבין פמניזם ותרבות אפרו-אמריקנית. שנה לאחר מכן, אוניברסיטת קופנהגן שבדנמרק הציעה לתלמידיה קורס דומה בשם "ביונסה, מגדר וגזע".

טיילור סוויפט
טיילור סוויפט | צילום: shutterstock

בחודש מאי האחרון, קיבלה סוויפט תואר לשם כבוד מאוניברסיטת ניו יורק שבארצות הברית. בעודה מפריחה נשיקות לאוויר והקהל במקום שואג לעברה, זמרת הפופ האמריקנית צעדה לעבר הבמה באצטדיון יאנקי, לבושה בחלוק החדש שהוענק לה, ואף התבדחה מול אלפי בוגרי התואר, ששהו במקום: "אני בטוחה ב-90% שהסיבה העיקרית שאני כאן היא שיש לי שיר בשם 22".

בנוסף, אמרה סוויפט בנאום הפתיחה שלה: "מעולם לא זכיתי לחוויה רגילה של קולג', הלכתי לתיכון ציבורי עד לכיתה י' ואז סיימתי את השכלתי בבית ספר ביתי, על רצפת הטרמינלים של נמל התעופה".