לקראת ביקור אמריקני בטאיוואן, סין מאיימת: "ארה"ב תישא בהשלכות"

דובר משרד החוץ הסיני אישר כי מדינתו העבירה מסרים תקיפים לוושינגטון, על רקע הביקור שמתכננת יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בטאיוואן, שם חוששים שסין "תעניש" אותם בעקבות הביקור: "אם הביקור יבוטל, יהיה לזה אפקט משמעותי"

דובר משרד החוץ הסיני ז'או ליג'יאן
דובר משרד החוץ הסיני ז'או ליג'יאן | צילום: רויטרס

דובר משרד החוץ הסיני ז'או ליג'יאן אישר אתמול (שני) כי מדינתו העבירה מסרים תקיפים לארצות הברית, על רקע הביקור שמתכננת יו"ר בית הנבחרים האמריקנית, ננסי פלוסי בטאיוואן. גורמים המעורבים בפרטי הדברים מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי המסרים שהועברו "חזקים משמעותית" מהאיומים שבייג'ינג השמיעה בעבר, כאשר לא הייתה מרוצה מהפעולות או המדיניות של ארה"ב כלפי טאייוואן.

אזהרה נוספת הועברה גם לגבי ביקור אפשרי של היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבאן. כשנשאל דובר המשרד לאיזו סוג של תגובה סין "מוכנה ברצינות" ואם זו תהיה תגובה צבאית או דיפלומטית אמר ז'או: "אם הצד האמריקני נחוש ללכת בדרכו שלו, סין תנקוט בצעדים חזקים כדי להגיב בנחישות ולהתנגד. ארה"ב צריכה לשאת בתוצאות על צעדיה".

ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים
יו''ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי | צילום: רויטרס

גורמים טאיוואנים רשמיים אמרו לעיתון ה-"Financial Times" כי מדינתם "לכודה" בין הסיכון שסין "תעניש" את טאיפיי על ביקורה המתוכנן של פלוסי בחודש הבא, לבין הסיכון שוושינגטון תבטל את הביקור, ולמעשה, תיכנע לדרישות הסיניות - מה שלדבריהם, עשוי להשליך על המשך הסכסוך בים סין הדרומי.

"אם הביקור יבוטל, זה אומר שטקטיקת ההפחדה של סין עובדת", אמר גורם בכיר. "יהיה לזה אפקט משמעותי מכיוון שאחרים יימנעו מלעסוק איתנו". בשבוע שעבר, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס לנושא ואמר כי הוא אינו "חושב שהרעיון הזה טוב". כמו כן, הנשיא הודיע כי ישוחח עם נשיא סין שי ג'ינגפינג עד לסוף חודש יולי.

מטוסי קרב סיניים
מטוסי קרב סיניים | צילום: רויטרס

בטאיוואן, יש מי שמאשים את ארה"ב בהיעדר תיאום בנושא, ובכירים בממשלת טאיוואן טענו בפני ה-"Financial Times" כי ממשל ביידן לא דן עם ממשלת טאיוואן בשיקוליו לגבי הביקור המתוכנן של פלוסי, וגם לא שיתפו אותם בפרטים צעדי הצבא האמריקני לוודא שבייג'ינג לא תוכל להגיב לביקור בתוקפנות כלפיי טאיוואן.

"הדיונים שהתקיימו היו די ספקולטיביים והיפותטיים. לא קיבלנו מידע רב מממשל ביידן", אמר גורם בכיר. "אנחנו יודעים שהנשיא ביידן אמור לנהל שיחת טלפון עם נשיא סין שי ג'ינפינג, ואולי הם חוששים ממשהו שישבש את זה. אנחנו יודעים שממשל ביידן היה רוצה לשפר את קשרי הסחר עם סין, ואולי הם לא רוצים שזה ירד מהפרק בעקבות ביקור פלוסי".

שר האוצר הבריטי רישי סונאק
שר האוצר הבריטי לשעבר, רישי סונאק. מועמד המפלגה השמרנית לראשות הממשלה | צילום: רויטרס

על רקע הצהרותיהם של רישי סונאק, לשעבר שר האוצר הבריטי ושרת החוץ הבריטית המכהנת, ליז טראס - שני המועמדים המובילים להחליף את ראש הממשלה היוצא בוריס ג'ונסון, לשנות את המדיניות הבריטית אל מול סין, ולייחס לה חשיבות משמעותית יותר, אמר דובר משרד החוץ הסיני כי "הגדלת האיום הסיני" לא יעזור לפתור את הבעיות של בריטניה.

ז'או סירב להתייחס להצהרות ספציפיות מצד שני המתמודדים, אם כי הדגיש: "אני כן רוצה להודיע ​​לכמה פוליטיקאים בבריטניה שהם לא יכולים לפתור את הבעיות שלהם על ידי שימוש תכוף בסין כדי להעלות טיעונים ולהתבטא ב'איום הסיני' והצהרות חסרות אחריות אחרות".

יו''ר המטות המשולבים האמריקני, הגנרל מארק מילי לצד הרמטכ''ל האינדונזי
יו''ר המטות המשולבים האמריקני, הגנרל מארק מילי לצד הרמטכ''ל האינדונזי | צילום: רויטרס

יו"ר המטות המשלובים הגנרל האמריקני, הגנרל מארק מילי אמר אתמול בעת ביקורו באינדונזיה כי "הצבא הסיני הפך לאגרסיבי ומסוכן משמעותית בחמש השנים האחרונות. מספר היירוטים של מטוסים וספינות סיניות באזור האוקיינוס ​​השקט גדל באופן משמעותי בתקופת הזמן הזו, ומספר האינטראקציות הלא בטוחות עלה בהתאם. המסר הוא שהצבא הסיני, באוויר ובים, הפך לתוקפני בצורה משמעותית יותר ובאופן ניכר".