באיראן מכחישים: "אין האטה, תוכנית הגרעין נמשכת כרגיל"

גורמים ברפובליקה האיסלאמית שצוטטו בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס" אמרו כי בניגוד לדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" אתמול, שלפיו חלה האטה בתוכנית הגרעין כחלק מההבנות עם ארה"ב. אחד הגורמים אמר כי פעילות הגרעין מתקדמת "בכל החזיתות"

זמן צפייה: 02:23

גורמים איראניים הכחישו היום (שבת) את הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" אתמול, שלפיו הרפובליקה האיסלאמית האטה את תוכנית הגרעין שלה כחלק מההבנות עם ארצות הברית. לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", איראן האטה משמעותית את קצב העשרת האורניום שלה, ודיללה חלק מהמלאי.

בתוך כך, אמש דווח שארה"ב ואיראן מתחילות לגבש "הבנות שקטות" בנושא הגרעין. אמנם לא מדובר בהסכם של ממש - שבו יש צורך בקבלת אישור הסנאט האמריקני לקיומו - אך בכל זאת מדובר בהתקדמות.

דגל ארה''ב ודגל איראן, גרעין איראני, הסכם הגרעין
דגל ארה''ב ודגל איראן (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

העצרת הכללית של האו"ם תתכנס בחודש הבא, בהשתתפות האמריקנים, האיראנים וכן חמש המדינות הנוספות שחברות במועצת הביטחון של האו"ם - ה-P5: בריטניה, סין, צרפת, רוסיה וגרמניה. ההסכם שיוצג שם לרפובליקה האיסלאמית צפוי לכלול מספר סעיפים, שאם תסכים לו - תקבל איראן סיוע של שישה מיליארד דולר ל"צרכים הומניטריים".

סעיפי ההסכם כוללים, בין היתר, התחייבות שלא להעשיר אורניום ליותר מ-60%, ולנטוש את הרעיון של אורניום מועשר ב-90% - רמת ההעשרה הנדרשת לפיתוח נשק גרעיני; שחרור האזרחים האמריקנים מהכלא; הפסקת התקיפות של יעדים אמריקנים בסוריה על ידי מילציות איראניות והגבלה של אספקת נשק איראני לרוסיה במלחמתה נגד אוקראינה.

כאמור, ההסכם אינו רשמי, אך ארצות הברית לא תהסס להטיל סנקציות על איראן אם זו תסרב. במקרה כזה, ארה"ב מתכננת להגביר את תיאום הפעילות הביטחונית שלה ושל ישראל, ולקיים תרגילים משותפים המדמים תקיפה איראנית.