מחממות את היחסים: סוריה תסייע בהעברת חשמל, גז וסחורות ללבנון

התקשורת הצרפתית דיווחה כי המדינות סיכמו על שיתוף פעולה שיאפשר העברת תשתיות וסחורות ממצרים וירדן, דרך ארצו של אסד לארץ הארזים, הסובלת ממשבר כלכלי ופוליטי קשה

מחאה, לבנון
מחאה בלבנון בעקבות המשבר הכלכלי החריף | צילום: רויטרס

התקשורת הצרפתית דיווחה היום (ראשון) כי סוריה ולבנון סיכמו במהלך סוף השבוע על שיתוף פעולה שיאפשר העברת תשתיות וסחורות ובראשן חשמל וגז דרך מדינתו של אסד לארץ הארזים. סוריה, שנמצאת שנים רבות במתיחות עם שכנתה ממערב, הסכימה לאפשר העברת תשתיות חשמל וגז דרך אדמתה ותוך שימוש בתשתיות סוריות ללבנון, שכלכלתה נמצאת בקריסה.

ההסכמות הושגו במהלך פגישה בין זינה אקר, סגנית ראש הממשלה הזמנית של לבנון, שנתונה גם במשבר פוליטי, לבין שר החוץ הסורי  פייסל אל מקדד. הפגישה נערכה על רקע החוסר בדלק ונפט, הפסקות החשמל וקריסתם של עסקים רבים בלבנון שחובה קריסה כלכלית- חברתית קשה בשנתיים האחרונמות וביתר שאת מאז הפיצוץ הקטלני שאירע לפני כשנה בנמל ביירות.

כעת מנסה ביירות להגיע לעסקה  על ייבוא גז ממצרים וחשמל מירדן דרך סוריה. המהלך קיבל, לפי הדיווחים, את ברכתה של ארה"ב למרות הסנקציות שהטילו האמריקנים ועדיין בתוקף על משטר אסד. בקרוב אף תיתכן פגישה יוצאת דופן בהרכבה בעמאן שתכלול את שר האנרגיה של לבנון יחד עם נציגים מסוריה, ירדן ומצרים, שידונו בצדדים הטכניים והכלכליים של שיתוף הפעולה בין המדינות, לצורך אספקת החשמל והגז ללבנון.

ההבנות בין המדינות מגיעות לאחר שארגון חיזבאללה, שהינו הגוף החמוש הגדול והחזק בלבנון, הודיע כי איראן תשלח למדינה מכליות דלק באופן קבוע, כאשר על פי חלק מהדיווחים 2 הספינות האיראניות הראשונות החלו כבר את דרכן לביירות.

הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות
הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות | צילום: רויטרס