אחרי שריפת הקוראן: בשוודיה מתכננים להצית ספרי תורה

בעוד שהסערה סביב שריפת ספר הקוראן מול מסגד בשטוקהולם בשבוע שעבר טרם שככה, הוגשו שלוש בקשות ממפגינים להצית כתבי קודש נוספים במדינה - בהם גם ספרי תורה

Whatsapp Image 2023 07 05 At 1
שריפת הקוראן בשטוקהולם | צילום: רויטרס

שלוש בקשות רשמיות לשריפת כתבי קודש, בהם ספרי תורה, הוגשו בימים האחרונים למשטרה השוודית. אחת הבקשות נוגעת לקיום של הפגנה מחוץ לשגרירות ישראל בשטוקהולם, בה מתוכננת שריפה של הספר הקדוש ליהודים. במקביל, התרחבות תופעת השריפה של ספרי קודש כפעולה מחאתית מדאיגה את הרשויות בשוודיה, שחוששות מזעם דתי מצטבר במדינה. בנוסף, קיים חשש לפיו שריפות הקוראן יעוררו את זעמו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שלתמיכתו זקוקה שוודיה כדי להצטרף לברית נאט"ו.

הבקשות החדשות מגיעות לאחר שבשבוע שעבר פליט ממוצא עיראקי שרף ספר קוראן מחוץ למסגד המרכזי בשטוקהולם, באישור בית המשפט. האישור ניתן בשם חופש הביטוי, לאחר שהוגש ערעור נגד החלטת המשטרה שסירבה מצידה לאשר את הפעולה הפרובוקטיבית.

מארגן המחאה מול השגרירות הישראלית ביקש לקיים את הפגנתו, שתכלול שריפת ספרי תורה כאמור, ב-15 ביולי. בנימוקי הבקשה, כתב המוחה בן ה-30 כי הוא מבקש לבצ עאת ההפגנה כהמשך ישיר לשריפת הקוראן בשבוע שעבר, תוך שהוא מכנה את מחאתו המתוכננת "התכנסות סמלית למען חופש הביטוי".

המסגד הגדול בשטוקהולם
המסגד הגדול בשטוקהולם | צילום: ויקיפדיה

בקשה שניה, שהוגשה על ידי אדם שזהותו לא ידועה בעיר הלסינגבורג, שמה כיעד את ה-12 ביולי כמועד למחאה שתכלול שריפת ספרי קודש. בקשה שלישית הוגשה על ידי אישה בשנות ה-50 לחייה, שביקשה אישור לשריפה נוספת של ספרי קוראן מחוץ למסגד המרכזי בשטוקהולם.

שריפת הקוראן בשבוע שעבר עוררה זעם רב בעולם המוסלמי. בבגדד, פרצו מפגינים נגד שוודיה לבניין השגרירות בעיר והם שהו במקום במשך רבע שעה. בנוסף, שורה של מדינות מוסלמיות הביעו גינויים נגד שוודיה בעקבות המקרה.