בולגריה: צלבי קרס רוססו על אנדרטה לזכר לוחמים אנטי פשיסטים

הכתובות האנטישמיות התגלו על גבי אתר זכרון בעיר סטארה זאגורה, המנציח את החיילים שנהרגו בין השנים 1944-1923. מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי: "מעשה נורא שמחלל את כבודם של הנספים"

זמן צפייה: 00:22

ריסוסי צלבי קרס התגלו ביום שישי על גבי אנדרטה בעיר סטארה זאגורה שבבולגריה, המנציחה את הלוחמים האנטי-פשיסטים שנהרגו בין השנים 1923-1944.

הקונגרס היהודי העולמי והקהילה היהודית המקומית גינו את המעשה. "מדובר במעשה נורא, אשר מחלל את כבודם של הנספים אשר שמרו על ערכי הסובלנות והדו-קיום של בולגריה מול שנאת הנאצים", אמר מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי רוברט זינגר. "ממשלת בולגריה הבהירה בשנים האחרונות כי היא ניצבת בחוזקה כנגד השנאה והאנטישמיות. אנו סומכים על הממשלה שתעשה ככל שביכולתה על מנת לאתר את הפושעים ולהעמידם לדין".

לפני כחודשיים יצאו מאות ניאו-נאצים לרחובות סופיה וצעדו במצעד "לוקוב" תוך כדי נשיאת לפידים וקריאות לכבודו של חריסטו לוקוב, גנרל בולגרי אשר תמך בחקיקת חוקים אנטישמיים במדינה ובגירושם של אלפי יהודים למחנה ההשמדה טרבלינקה בזמן מלחמת העולם השנייה. על מנת להיאבק בתופעות אלו, יזם הקונגרס היהודי העולמי לפני מספר שבועות מצעד נגדי למען הסובלנות, ויחד עם בכירי הממשלה והקהילה היהודית המקומית הפגינו נגד תופעות השנאה.

לפני כשלושה שבועות התגלו ריסוסי צלבי קרס בבית כנסת בעיר פלאגסטף שבאריזונה. נוסף לצלבי הקרס, למבנה בית הכנסת נגרם נזק שמוערך באלף דולר לפחות. מהרשות המקומית בפלאגסטף נמסר כי נאספו טביעות אצבעות, עדויות ביולוגיות וקטעי וידאו ממצלמות האבטחה במקום כדי למצוא את האחראי למעשה. הרב של הקהילה היהודית פלאגסטף אמר לאחר המקרה כי "הקהילה מזועזעת ומוטרדת מפשע השנאה הזה".

צלבי הקרס שרוססו בבית כנסת באריזונה
צלבי הקרס שרוססו בבית כנסת באריזונה | צילום: משטרת פלאגסטאף

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, גינה את האירוע: "הבוקר קמנו שוב לקולות האנטישמיות המתעוררת בארצות הברית. הפעם מדובר בצלבי קרס שנחרטו על הקירות. האנטישמיות שמרימה את ראשה בתקופה זו מאיימת על שלומם של בני עמנו. עם העמקת הקשרים הדיפלומטיים עם הממשל בארה"ב, אני קורא לרשויות החוק למצות את הדין עם הפושעים האנטישמיים באופן מיידי וללא כל פשרות. הכתובת כבר נמצאת על הקיר. אל לנו לחכות לאירוע דומה לטבח בפיטסבורג. אפס סובלנות לאנטישמיות".