ארה"ב: תלמיד תיכון מצטיין התאבד לאחר שנפל קורבן לסחיטה ברשת

ריאן לאסט בן ה-17 נפל קורבן להונאה ברשת בפברואר האחרון, כאשר נוכל התחזה לבחורה ששלחה לו תמונות אינטימיות. לאחר שריאן שיתף תמונות גם, החל העבריין לבקש כופר תמורת התמונה ולא - היא תופץ. ריאן לא הצליח לשאת את הלחץ ושם קץ לחייו. אימו סיפרה לרשת CNN על הלילה הטראגי: "המכתב שלו הראה שהוא מבוהל לחלוטין"

ריאן לאסט ואימו, פאולין

ריאן לאסט, נער בן 17 מסן חוזה שבקליפורניה, התאבד בפברואר האחרון לאחר שקיבל הודעה ממי שחשב שהייתה בחורה, והסתבר כעבריין רשת שסחט אותו ודרש כופר תמורת תמונות העירום ששיתף עימו. אימו של ריאן, פאולין סטיוארט, סיפרה הלילה (שבת) לרשת CNN האמריקנית בדמעות על הלילה הטראגי בו איבדה את בנה, עליו למדה רק אחרי שחוקרי המשטרה שיחזרו את האירועים שהובילו למותו, וביקשה לפרסם את סיפורו - כדי להזהיר אחרים.

סטיוארט סיפרה שהם ביקרו באותו היום בכמה מכללות בהן שקל ריאן ללמוד אחרי סיום לימודיי התיכון שלו, בהם הצטיין. "מישהו פנה אליו, העמיד פנים שהוא בחורה, והם פתחו בשיחה", אמרה אימו. השיחה המקוונת הפכה במהירות לאינטימית, ואז הפכה לפשע.

סייבר, רשתות חברתיות, האקרים
אילוסטרציה | צילום: רויטרס

נוכל הרשת, שהתחזה לנערה, שלח לריאן תמונת עירום ואז ביקש מריאן לשתף בתמורה תמונה שלו. מיד לאחר שריאן שיתף תמונה אינטימית שלו, דרש הנוכל 5,000 דולר, תוך שהוא מאיים לפרסם את התמונה ברבים ולשלוח אותה למשפחתו וחבריו של ריאן.

ריאן טען כי הוא איננו מסוגל לשלם את מלוא הסכום, והדרישה ירדה בסופו של דבר לשבריר מהדרישה המקורית - 150 דולר בלבד. אבל לאחר ששילם לעבריין הרשת מחסכונותיו לקולג', אימו סיפרה כי "הם המשיכו לדרוש עוד ועוד והפעילו עליו הרבה לחץ מתמשך". באותו זמן, אימו לא ידעה דבר ממה שבנה חווה.

היא אמרה "לילה טוב" לריאן בשעה 22:00, וסיפרה כי הוא היה "שמח כמו בדרך כלל". בשעה 02:00, הוא עבר הונאה, במהלכה שם קץ לחייו. ריאן השאיר אחריו מכתב התאבדות המתאר עד כמה הוא נבוך עבור עצמו ועבור המשפחה. "הוא באמת באמת חשב אז שאין דרך להסתדר אם התמונות האלה באמת יופצו באינטרנט", אמרה פאולין. "המכתב שלו הראה שהוא מבוהל לחלוטין. אף ילד לא צריך להיות כל כך מפוחד".

רשויות אכיפת החוק בארה"ב מכנות את ההונאה "sextortion", וחוקרים ראו עלייה מדאיגה בתלונות של קורבנות שהובילה את ה-FBI לצאת בקמפיין לאזהרה ברחבי המדינה. על פי נתוני הרשויות, היו יותר מ-18,000 תלונות הקשורות למין ברשת ב-2021, שעלו לקורבנות שווי כולל של כ-13 מיליון דולר.

אינסטגרם, פייסבוק, וואטסאפ על צג סמארטפון
אילוסטרציה | צילום: iStock/Getty Images

"להיות פושע שמכוון ספציפית לילדים ובני נוער - זו אחת ההפרות היותר עמוקות של אמון שלדעתי יש בחברה", אומר הסוכן המיוחד של הפיקוח של ה-FBI דן קוסטין, שעומד בראש צוות חוקרים הפועל נגד פשעים נגד קטינים.

לדברי קוסטין, רבות מהונאות המין ברשת שדווחו ל-FBI, מבוצעות על ידי עבריינים באפריקה ובדרום מזרח אסיה. "החוקרים הפדרליים עובדים עם עמיתיהם לאכיפת החוק ברחבי העולם", אמר קוסטין, "כדי לעזור לזהות ולעצור עבריינים שמכוונים לקטינים באינטרנט".