מחקר חדש: עלייה משמעותית במקרי מוות בעולם כתוצאה מחום

כתב העת הרפואי המוכר, "הלנסט", פרסם שני מאמרים המצביעים על עלייה מדאיגה לאורך השנים בכמות המתים כתוצאה מפגיעות חום או קור. "לא ניתן להתעלם מההשפעות הבריאותיות של העלייה בטמפרטורות"

רומא גל חום
גל החום ברומא | צילום: רויטרס

שני מחקרים חדשים שיצאו אתמול (חמישי) מצביעים על נתונים מדאיגים לפיהם מספר מקרי המוות המקושרים לאקלים עלה משמעותית. באחד המחקרים נמצא כי מספר מקרי המוות שנגרמו מחום בעולם עלה ב-74 אחוזים בין 1980 ל-2016.

בנוסף, מחקר אחר מצא כי מספר מקרי המוות כתוצאה מקור עלה ב-31 אחוזים מאז 1990. בכתב העת הרפואי המוכר "לנסט", בו פורסמו המאמרים, נכתב כי "המחקרים מספקים טיעון מדעי חזק על כך שלא ניתן יותר להתעלם מההשפעות הבריאותיות של העלייה בטמפרטורות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ועדת החיסונים הכריעה: מנה 3 לבני 40 ולעובדי הוראה בכל גיל

דוח האו"ם: ההתחממות הגלובלית נגרמה בגלל פעולות האדם

לפיד לחדשות 13: "בנט ואני עשינו חלוקת תפקידים"

גל חום ארה''ב
ילדים משחקים במזרקה בשל החום הכבד, אורגון ארה''ב, השבוע | צילום: רויטרס

במחקר החדש, חוקרי אוניברסיטת וושינגטון בחנו 64.9 מיליון מקרי מוות מתועדים מתשע מדינות שונות וקבעו כי לפחות 1.69 מיליון מתוכם, בשנת 2019 בלבד, יכולים להיקשר לטמפרטורות קיצוניות. כ-356 אלף מהם מקושרים לחום קיצוני ואילו כ-1.3 מיליון לקור קיצוני. לפי "הלנסט", אלו הערכות שמרניות והמספרים ימשיכו לעלות ככל שהעולם ימשיך להתמודד עם טמפרטורות שנהיות קיצוניות יותר ויותר.

 אחת מהחוקרות, ד"ר קתרין בורקהארט מאוניברסיטת וושינגטון, אמרה כי "המחקר שלנו מצא ההשפעות של פגיעה כתוצאה מחום הן חמורות בהרבה מפגיעות קור, בייחוד במקומות בהם הטמפרטורה בכל מקרה גבוהה כמו דרום אסיה, המזרח התיכון וחלקים גדולים של אפריקה".

בכל שנה, בארצות הברית לבדה, מתים מעל 600 בני אדם כתוצאה מחום קיצוני. גם בגל החום הקיצוני שהכה את מערב המדינה השנה נרשמו מאות מקרי מוות ולפי הערכות המומחים מעל חצי מאוכלוסיית העולם חשופה לאפשרות של שבועות של חום קיצוני בכל שנה.