טרור בסרי לנקה: 215 נהרגו בשמונה פיצוצים; 7 חשודים נעצרו

עוצר הוטל ברחבי המדינה, לאחר סדרת פיגועים בכנסיות ובבתי מלון. לפי הערכות המשטרה, המתקפה כוונה במטרה לפגוע בציבור המתפללים במהלך מיסת חג הפסחא. לא היו נפגעים ישראלים

זמן צפייה: 00:40

טרור בסרי לנקה: לפחות 215 בני אדם נהרגו, בהם 35 תיירים, וכ-500 נפצעו היום (ראשון) בסדרת פיצוצים בשמונה מוקדים ברחבי המדינה - בעיר הבירה קולומבו, בעיר באטיקלואה ובדהיוואלה. הפיצוצים אירעו בכנסיות ובבתי מלון, כאשר שישה פיצוצים נשמעו בו זמנית בסביבות השעה 07:00 בבוקר, ושניים נוספים מאוחר יותר בשעות הצהריים.

המתקפות בוצעו על ידי מחבלים מתאבדים, ושר ההגנה במדינה מסר כי שבעה חשודים נעצרו במעורבות במתקפה. במהלך פשיטה על בית נהרגו שלושה שוטרים. בכלי תקשורת בהודו דווח כי זוהו שני מחבלים מתאבדים ממוצא מוסלמי.

בתוך כך, ממשלת סרי לנקה הכריזה על עוצר ברחבי המדינה. לפי דיווחים בתקשורת המקומית, דאע"ש אחראי על הפיגועים, אך אף ארגון עדיין לא לקח אחריות. ממשרד חוץ הישראלי נמסר כי מבדיקה של קונסול ישראל בהודו, אלי סנה, לא ידוע עד כה על נפגעים ישראלים, אך הבדיקה נמשכת.

על פי הערכות המשטרה המקומית,  הפצצות הוטמנו מבעוד מועד והופעלו בו זמנית. כמו כן, ההערכה היא שכוונת המפגעים הייתה לפגוע בציבור המתפללים במהלך מיסת חג הפסחא. בשבוע שעבר המשטרה המקומית הזהירה מפני מתקפת טרור אפשרית. ראש ממשלת סרי לנקה, רניל ויקרמסינג'ה, כינס ישיבת חירום. כמו כן, הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מגנה בחריפות את ההתקפות הפחדניות על אנשינו היום. אני קורא לכל תושבי סרי לנקה להישאר מאוחדים וחזקים בתקופה טראגית זו. הממשלה נוקטת בצעדים מידיים כדי להכיל את המצב".

כאמור, לפני עשרה ימים הזהיר מפקד המשטרה בסרי לנקה את הקהילה המודיעינית מפני מתקפה של מחבלים מתאבדים נגד כנסיות במדינה על ידי NTJ, ארגון אסלאמי רדיקאלי. "סוכנות מודיעין זרה דיווחה כי NTJ מתכנן לבצע פיגוע התאבדות נגד כנסיות בולטות ונגד נציבות הודו בקולומבו", נכתב באזהרה. הארגון האסלאמי קשור להשחתת פסלים בודהיסטים בשנת 2018.

המתקפה המשולבת הראשונה אירעה בסביבות השעה 07:00 בבוקר (שעון ישראל). בעיר הבירה קולומבו המתקפה הייתה נגד שתי כנסיות ושלושה מלונות - "שאנגרי לה קולומבו", "המלך בורי" ומלון הפאר "בורי סינאמון", שעל פי דיווחים התמוטט כתוצאה מהפיצוץ. בעיר המזרחית באטיקלואה הפיצוץ היה בכנסיית "סיינט סבסטיאן", שם נהרגו 25 איש. כארבע שעות לאחר מכן, לקראת השעה 12:00 (שעון ישראל), נשמע פיצוץ נוסף בבית מלון בעיר דהיוואלה, הנמצא בפרברי קולומבו. על פי דיווחים שונים, עשרות אזרחים זרים נהרגו במתקפה, וביניהם אזרחים אמריקנים.

הריסות הכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים
הריסות הכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים | צילום: getty images
כוחות ביטחון ותושבים מחוץ לכנסיה בקולומבו, סרי לנקה, אחרי סדרת פיצוצים בעיר | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למתקפת הטרור ומסר: "ראש הממשלה נתניהו מביע בשם אזרחי ישראל זעזוע עמוק מההתקפות הרצחניות נגד אזרחים חפים מפשע בסרי לנקה. ישראל נכונה לסייע לרשויות בסרי לנקה בשעה קשה זו. העולם כולו חייב להתאחד במאבק נגד נגע הטרור".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין גינה את הפיגועים ושלח תנחומים למשפחות ההרוגים: "המתקפות בסרי לנקה, כולל על אלו שחגגו את הפסחא, הם פשע נתעב. כולנו ילדים של אלוהים; התקפה על דת אחת היא התקפה על כולנו. ישראל שולחת תנחומים למשפחות הקורבנות ושולחת איחולי החלמה לפצועים". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו.

הריסות הכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים
הריסות הכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים | צילום: getty images
מסעדה במלון ''שאנגרי לה קולומבו'' בסרי לנקה לאחר הפיצוץ
מסעדה במלון ''שאנגרי לה קולומבו'' בסרי לנקה לאחר הפיצוץ | צילום: gettyimages

רון מלכא, שגריר ישראל בהודו, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנו שולחים תנחומים לאנשי סרי לנקה בשעה חשוכה זו. כולנו מוכרחים לעמוד יחד מאוחדים נגד הטרור, ואנחנו מוכנים לעזור לאחינו ואחיותינו בשעת הצורך".

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, התייחסה למתקפת הטרור: "מעשי האלימות נגד כנסיות ומלונות בסרי לנקה הם מזעזעים, ואני משתתפת בצער כל אותם אלו שהושפעו בתקופה הטראגית הזאת. אנחנו חייבים לעמוד יחד כדי לוודא שאף אחד לא יצטרך להחזיק באמונתו בפחד". את הדברים כתבה בחשבון הטוויטר שלה.

נעל שנמצאה מחוץ לכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוץ
נעל שנמצאה מחוץ לכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוץ | צילום: רויטרס