לראשונה: ספינה בריטית שהותקפה בידי החות'ים טבעה בים האדום

הספינה "Rubymar", שנשאה כ-21 אלף טונות דשן, נפגעה מטיל ששיגרו שלוחי איראן בתימן - ושקעה במפרץ עדן. בעולם חוששים מאסון סביבתי חסר תקדים וקוראים לגבש תוכנית לניקוי האזורים המזוהמים. ראש ממשלת תימן: "אנחנו משלמים את המחיר על ההרפתקאות של החות'ים". בכיר במיליציה הטיל את האחריות על ראש ממשלת בריטניה: "יקבל בחזרה את הספינה אם יעביר סיוע לעזה"

תיעוד: הספינה הבריטית ששקעה רובימאר תימן חות'ים
תיעוד: הספינה הבריטית ששקעה | צילום: מתוך חשבון הטוויטר של CENTCOM

לראשונה מאז החלו המתקפות של המורדים החות'ים על כלי שיט מסחריים: ספינה בבעלות בריטית שהותקפה בידי שלוחי איראן בתימן טבעה בים האדום, כך אישר אתמול (שבת) פיקוד המרכז של ארה"ב (סנטקום). בשבועיים האחרונים דווח כי הנזק לספינה - שנשאה כ-21 אלף טונות דשן - כבר גרם לדליפת נפט שאורכה 29 ק"מ, וכעת בתימן חוששים מאסון סביבתי חסר תקדים באזור.

על-פי האמריקנים, התקיפה אירעה ב-18 בפברואר, כשהספינה "Rubymar" שנמצאת בבעלות בריטית ושטה במפרץ עדן תחת דגל בליז - נפגעה מטיל בליסטי ששיגרו החות'ים. הצוות שעל הספינה נאלץ לנטוש את הספינה. ביום שישי האחרון ממשלת תימן הרשמית, שנמצאת במלחמה עם שלוחי איראן - דיווחה כי היא טבעה. שר החוץ של תימן אחמד בן מובארק כתב בטוויטר: "טביעת הרובימאר היא קטסטרופה סביבתית שטרם חווינו. אנו משלמים את המחיר על ההרפתקאות של החות'ים בכל יום מחדש".

בכיר המיליציה מוחמד עלי אל-חות'י הטיל אתמול את האחריות על טביעת הספינה על ממשלת בריטניה והעומד בראשה רישי סונאק. בציוץ בטוויטר הוא כתב: "סונאק יוכל לקבל בחזרה את הרובימאר אם יורה על הכנסת משאיות סיוע לעזה".

ספינה שהותקפה על ידי החות'ים בים האדום
ספינה שהותקפה על ידי החות'ים בים האדום (דצמבר) | צילום: רויטרס

על-פי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", דליפה של כמות דשן כה גדולה לים עלולה לגרום לצמיחה מופרזת של אצות - שצורכות את כל החמצן התת-ימי על חשבון יצורי הים האחרים. מומחה למדעי הים מאוניברסיטת ירדן מסר לסוכנות: "יש לגבש בדחיפות תוכנית לניטור האזורים המזוהים בים האדום וכן אסטרטגיה לניקוי השטח".

מפיקוד המרכז של ארה"ב נמסר כי "שקיעת הספינה מסכנת גם כלי שיט אחרים שעוברים בנתיב הימי העמוס. החות'ים הנתמכים ע"י איראן מאיימים על הפעילות הימית העולמית. ארה"ב ושותפותיה לקואליציה מחוייבות לשמירה על חופש הניווט ושואפות לשפר את בטיחותם של המים הבינלאומיים".