שי ג'ינפינג הזהיר את ביידן מפני התערבות בטאיוואן: "משחק באש"

במהלך פגישה וירטואלית בין נשיא ארה"ב ומנהיג סין, האחרון הזהיר את ארה"ב מפני עידוד עצמאותה של טאיוואן - אותה סין רואה כיישות שתתאחד באחד מן הימים עם הרפובליקה העממית בראשותו

זמן צפייה: 01:23

במהלך פגישה וירטואלית שהתקיימה אמש (שלישי) בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומנהיג סין שי ג'ינפינג, האחרון הזהיר את ארה"ב מפני עידוד עצמאותה של טאיוואן ואמר כי בעיני סין זה ייחשב כ"משחק באש".

במהלך השיחה המשעותית הראשונה בין שני מנהיגי המעצמות, הם הדגישו את יחסיהם האישיים זאת כחלק מהניסיון להקל את המתיחות בין המדינות. עם זאת, לא הייתה להם ברירה אלא להתייחס לנושא הרגיש של טאיוואן, כאשר ג'ינפינג רואה בה כיישות שבאחד מן המים תתאחד עם הרפובליקה העממית בראשותו. לצד זאת, ארה"ב התחייבה לסייע לטאיוואן להגן על עצמה מפני התקפה מהסינים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

טרגדיה בהלל יפה: אם ל-4 התמוטטה ומתה שבוע וחצי לאחר שילדה

פרשה 512 הגיעה להכרעה: יצחק אברג'יל הורשע בניהול ארגון פשע

רוסיה שיגרה טיל נגד לווינים, ארה"ב גינתה: "לא נסבול את חוסר האחריות"

שי ג'ינפינג
שי ג'ינפינג | צילום: רויטרס

כזכור, בתחילת החודש שעבר שוחח ביידן עם שי ג'ינפינג בנושא והשניים הסכימו להמשיך ולהיצמד להסכם טאיוואן. "שוחחתי עם שי על טאיוואן", אמר אז ביידן, "הבהרתי לו כי אני לא חושב שהוא צריך לעשות משהו חוץ מלהיצמד להסכם".

כוונתו של ביידן ב"הסכם טאיוואן" היא ככל הנראה למדיניות "סין אחת" של ארה"ב, לפיה היא מקיימת קשרים דיפלומטיים רק עם בייג'ינג ולא עם טאיוואן, מתוך ציפייה שהסכסוך בין השתיים יפתר בדרכי שלום.

מטוס קרב של חיל האוויר בטאיוואן
מטוס קרב של חיל האוויר בטאיוואן | צילום: רויטרס

בין היתר, דנו שני המנהיגים במספר סוגיות עליהן ישנה אי הסכמה, למשל ביידן הביע דאגה לפגיעה בזכויות האדם בהונג קונג והיחס של ממשל סין לתושבים האויגורים שבצפון מערב מחוז שינג'יאנג. מנגד, סין האשימה את ארה"ב בהתערבות הענייניה הפנימיים. לגבי נושא הסחר, אמר ביידן כי "יש צורך מהגנה על העובדים האמריקנים והתעשיות במדינה מפני המדיניות הכלכלית הלא הוגנת של הרפובליקה העממית של סין בכל הנוגע לסחר".