"העומדים מאחורי רצח המרגל קלמנוביץ' שפעל בארץ נעצרו ברוסיה"

סוכנות הידיעות "גאזטה" דיווחה כי שלושה בני אדם נעצרו בחשד שירו למוות בשבתאי קלמנוביץ', בנובמבר 2009 במוסקבה. איש העסקים היהודי שיתף פעולה עם שב"כ, אך במקביל העביר מידע לסובייטים

זמן צפייה: 00:22

סוכנות הידיעות הרוסית "גאזטה" דיווח אמש (חמישי) כי הרשויות במדינה עצרו שלושה בני האדם בחשד שירו למוות באיש העסקים היהודי שבתאי קלמנוביץ' בנובמבר 2009 במוסקבה. קלמנוביץ' שיתף פעולה עם שב"כ, אך במקביל ריגל לטובת ברית המועצות.

לפי הדיווח, שמו של אחד החשודים שנעצרו הוא עלי בלחורייב, אך לא מצוינות זהויותיהם של השניים הנוספים. עוד דווח כי אחד החשודים בארגון הרצח הוא אדם בעל עבר פלילי עשיר. בשל כך, ההערכה ברוסיה היא כי המקרה קשור להסתבכות עם גורמים פליליים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בכירים בליכוד: רה"מ הבטיח לנו שדרוג ולא קיים, מרגישים מרומים

פגישות בארבע עיניים: הקשר שניהלה מירי רגב עם נוני מוזס

ההצעה של הליכוד לשקד: תיק - בתמורה לתיווך במו"מ עם ליברמן

שבתאי קלמנוביץ'
שבתאי קלמנוביץ' | צילום: חדשות 13

קלמנוביץ' הגיע לישראל והחל להשתלב בפעילות במחלקה לעולים של מפלגת העבודה, כך השיג מידע על פעילות לשכת הקשר ליהודי ברית המועצות, "נתיב". בהמשך, קלמנוביץ' הסכים לסייע לשב"כ ולמסור מידע על המתרחש מאחורי "מסך הברזל", אך שב"כ לא ידע שבמקביל הוא העביר מידע לסובייטים.

במהלך שנות השמונים הוא נעצר בחו"ל באשמות כלכליות שונות. באותה תקופה הגיע מידע לשב"כ מאיש קג"ב שערק לארצות הברית, על שיתוף פעולה לא של קלמנוביץ' עם ברית המועצות. בסוף 1987 קלמנוביץ' נעצר, נחקר - והודה. הוא הורשע במגעים עם סוכן זר ונידון לתשע שנות מאסר, אך שוחרר לאחר חמש שנים וחצי, בשל תלונותיו על מצבו הבריאותי. בנובמבר 2009 כאמור, קלמנוביץ' נורה למוות במרכז מוסקבה על ידי אלמונים בעת שהיה ברכבו.