במקום המדינה: פעילות כתבו ספרון חינוך מיני לנערות בבולגריה

בשל אחוז ההריונות הגבוה בקרב נערות והיעדר שיעורי חינוך מיני ב-90% מבתי הספר במדינה, החליטו שתי מקומיות ליצור את ספר מאוייר ראשון מסוגו בנושא. "יענה שאלות בוערות של צעירות"

ספרון חינוך מיני
ספרון חינוך מיני | צילום: מתוך אתר indiegogo

בולגריה: פעילות חברתיות כתבו ואיירו את ספרון החינוך המיני המאוייר הראשון במדינה, המופנה לנערות. זאת, משום שחינוך מיני אינו חלק מתוכנית הלימודים הנדרשת במדינה, שבה רק עשרה אחוזים מבתי הספר מלמדים בריאות וחינוך מיני, ואחוז הנערות שנכנסו להיריון הוא הגבוה באיחוד האירופי.

הספרון, שכתבו הפעילות החברתיות סבטלה באבה ורעיה ראבה, מתייחס לנושאים כמו אוננות, יחסי מין ומבנה גוף האישה. הוא יחולק בחינם ברחבי המדינה וניתן יהיה להזמינו גם דרך אתר החברה, ויסופק בו מידע חיוני לנערות בבולגריה. "מדובר במדריך שיענה על השאלות הבוערות בקרב נערות", אמרה באבה.

הפעילות החברתיות סבטלה באבה וראיה ראבה
הפעילות החברתיות סבטלה באבה וראיה ראבה | צילום: מתוך אתר indiegogo

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"אסון נרקיסיסטי": ביקורות קשות נגד מצעד יום העצמאות של טראמפ

"חיה את החלום": כבשה את עולם הטניס בסערה – בגיל 15

הערב: תיעוד מיוחד של אלימות השוטרים בתוך הפגנות החרדים

הספרון מכוון לקהל יעד של נערות בין הגילים 14 ו-19, אך יוצרות הספר אמרו כי "מאמינות שבשל הטאבו החברתי סביב הנושא, הספר יהיה רלוונטי גם לנשים בנות 20 ומעלה".

ספרון החינוך המיני המאוייר הראשון בבולגריה
ספרון החינוך המיני המאוייר הראשון בבולגריה | צילום: מתוך אתר indiegogo

"צעירות רבות חושבות שלא ניתן להיכנס להיריון בעת המחזור החודשי, הן לא מכירות את מבנה גופן וזקוקות להסברים.", הסבירה ראבה, אחת מיוצרות הספרון. "חוסר ידיעה והבנה גורמות לתפיסות שגויות בתפיסת של יחסי מין, בין היתר", הוסיפה.

ב-2016, עבר במדינה חוק שהוסיף את שיעורי החינוך המיני כחלק אופציונלי ממערכת השיעורים בבתי הספר. החוק אמנם מוביל את המדינה למצב חיובי יותר, בו בני נוער ילמדו חינוך מיני, אך יישומו מתעכב בעקבות חוסר יציבות פוליטי במדינה, כך דווח בדוח הפרדציה הבין-לאומית לתכנון הורות.

עוד נכתב בדוח, כי מדינות בהן אין שיעורי חינוך מיני, או מעט מאוד מהן, אחוזי ההיריונות בקרב נערות נוטה להיות גבוה. נוסף לכך, מחקר אמריקני אחר מצא כי בני נוער שלומדים שיעורים מקיפים בנושא בבתי הספר, מדווחים על אחוזים נמוכים משמעותית של היריונות ביחס לכאלה שלא למדו את הנושא.