ביידן: "לא פורש מהמרוץ לנשיאות, די לדרמות"

נשיא ארה"ב שיגר מכתב לחברי המפלגה הדמוקרטית, בצל הלחץ מצידם כלפיו לפרוש מהמרוץ: "הגיע הזמן לשים סוף לדרמות במפלגה, להתאחד - ולהביס את טראמפ"

זמן צפייה: 01:15

בצל הלחץ הגובר כלפיו שיפרוש מהמרוץ לנשיאות: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שיגר היום (שני) מכתב לחברי המפלגה הדמוקרטית, בו הצהיר כי לא יסיר את מועמדותו לנשיאות - וקרא לחדול מהקריאות נגדו: "הגיע הזמן שהדרמה בתוך המפלגה תסתיים", כתב.

ביידן כתב במכתב בן שני העמודים כי "השאלה איך צריך להתקדם מכאן הועברה היטב מצדכם כבר יותר משבוע. והגיע הזמן שזה יגמר". הוא הדגיש שלמפלגה יש "תפקיד אחד", שהוא להביס את המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ.

"יש לנו 42 ימים לוועידה הדמוקרטית ו-119 ימים לבחירות הכלליות", אמר ביידן במכתב. "כל היחלשות בנחישות או חוסר בהירות לגבי המשימה שלפנינו רק עוזרת לטראמפ ופוגעת בנו. הגיע הזמן להתאחד, להתקדם כמפלגה מאוחדת ולהביס אותו בבחירות לנשיאות".

הנשיא ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ
הנשיא ג'ו ביידן והנשיא לשעבר דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בנוסף, לצד הדאגות במפלגתו של ביידן הנוגעות למצבו הפיזי ובריאותו עקב ההופעה החלשה שלו בעימות הנשיאותי, בה הוא נראה חלש והרבה לגמגם, דווח כי לפני מספר חודשים ביקר במרפאה של הבית הלבן מומחה למחלת פרקינסון - שאף פגש את הרופא האישי של הנשיא הדמוקרטי.

על-פי דיווח בניו יורק טיימס, מומחה למחלת הפרקינסון ביקר בבית הלבן 8 פעמים ב-8 החודשים האחרונים. לפי יומני מבקרים בבית הלבן, ד"ר קווין קנארד, מומחה למחלת פרקינסון במרכז הרפואי וולטר ריד, נפגש עם ד"ר קווין אוקונור, רופא לרפואה אוסטאופתית שטיפל בנשיא במשך שנים. הביקור התקיים במרפאת מעון הבית הלבן ב-17 בינואר. קנארד ביקר בבית הלבן שמונה פעמים מאז אוגוסט 2023. בשבעה מהביקורים הללו, האחרון בסוף מרץ, הוא נפגש עם אשת הקשר בין המרכז הרפואי לבית הלבן.

סגנית הנשיא קמלה האריס
סגנית הנשיא קמלה האריס | צילום: רויטרס

אחרי הופעתו הכושלת בעימות הנשיאותי, עוד ועוד גורמים במפלגה הדמוקרטית התייצבו מול המצלמות וקראו בקולם לנשיא ביידן לפרוש מהמרוץ לנשיאות, ואף טענו כי "סגנית הנשיא קמלה האריס תהיה מועמדת טובה יותר - שתוכל להביא ניצחון". שורר חשש אמיתי בקרב הדמוקרטים מכך שמועמד המפלגה הרפובליקנית, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, עלול לנצח בבחירות לנשיאות שייערכו בחודש נובמבר הקרוב - אם ביידן יהיה זה שירוץ מולו מטעם המפלגה.

כמו כן, סערה נוספת התעוררה בארה"ב לאחר שמגישת חדשות שערכה ריאיון ברדיו עם הנשיא האמריקני, טענה כי הבית הלבן שלח לה מראש את השאלות עבור ביידן: "הייתי צריכה לאשר שאלו הן השאלות שאני אשאל אותו". בבית הלבן הגיבו לדברים, ומסרו: "נפסיק להציע שאלות מטעמנו למראיינים".

ביידן בעימות הנשיאותי
ביידן בעימות הנשיאותי | צילום: רויטרס

בתוך כך, על-פי סקר חדש של סוכנות הידיעות "בלומברג" שפורסם ביום שבת, הנשיא ביידן דווקא מצמצם במדינות מפתח את הפער מיריבו הרפובליקני דונלד טראמפ - ועומד כעת על 2% בלבד. מנתוני הסקר עולה כי טראמפ זוכה ל-47% תמיכה ממוצעת במדינות המתנדנדות שנדגמו, בעוד שביידן זוכה ל-45%. מדובר בפער הקטן ביותר בין המועמדים מאז החלו לערוך ב"בלומברג" סקרים עבור מערכת הבחירות הנוכחית.

הנתונים הטובים ביותר עבור הנשיא המכהן נרשמו בוויסקונסין ובמישיגן, להן הוא זקוק כדי לזכות בכהונה שנייה בבית הלבן. על-פי "בלומברג", ביידן מוביל על טראמפ ב-3% בוויסקונסין וב-5% במישיגן. החדשות הפחות טובות עבור ביידן מגיעות מפנסילבניה, אשר עשויה להביא אותו לרף 270 האלקטורים הדרושים לניצחון, אם יזכה ב-19 האלקטורים שלה בנוסף לאלו של וויסקונסין ומישיגן. על-פי "בלומברג", טראמפ מוביל על הנשיא בפער של 7% בפנסילבניה.