"מתנצל בפני העם העיראקי": תומכיו של א-סדר נסוגו מהאזור הירוק

תומכי המנהיג השיעי נסוגו ממתחם מוסדות השלטון בבירה בגדד, לאחר קריאותיו של א-סדר להפסקת העימותים החריפים ביותר במדינה מזה שנים. בעקבות האירועים קרא הנשיא העיראקי לבחירות חדשות - ואמר שהן יכולות לספק "יציאה מהמשבר החונק"

תומכיו של א-סדר נסוגים מהאוזר הירוק
תומכיו של א-סדר נסוגים מהאזור הירוק | צילום: רויטרס

תומכיו של המנהיג השיעי העיראקי מוקתדא א-סדר, נסוגו במהלך הלילה (רביעי) ה"האזור הירוק" בבירה בגדד, לאחר שהשתלטו עליו ביום שני האחרון בעקבות הודעתו של א-סדר על פרישה מהחיים הפוליטיים. הנסיגה הגיעה לאחר שא-סדר קרא לתומכיו לסגת אתמול, ודרש להפסיק את האלימות בין תומכיו לבין כוחות הצבא העיראקי שהותירה לפחות 30 הרוגים ומאות פצועים.

"אני מתנצל בפני העם העיראקי, היחידים שהושפעו מהאירועים", אמר א-סדר לכתבים מבסיסו בעיר נג'ף. "אם עיראק הייתה עד כה שבויה של השחיתות הרי שכעת היא שבויה של שחיתות וגם אלימות", אמר א-סדר והוסיף אולטימטום לפורעים כשאמר שאם בשעה הקרובה לא יפסיקו את האלימות הוא יתנער מהם: "הדם העיראקי הוא חראם".

הלוויית ההרוגים בעימותים באזור הירוק בבגדד
הלוויית ההרוגים בעימותים באזור הירוק בבגדד | צילום: רויטרס

לאחר שידור נאומו הועבר בשידור חי בטלוויזיה, החלו תומכיו לפרק מאהלים ולנקות את האזור הירוק, שם החלו עובדי העירייה לנקות פגזים ותרמילי כדורים שנותרו לאחר העימותים. זמן קצר לאחר מכן, הצבא הסיר את העוצר כלל ארצי שהוטל מאז פרוץ האלימות ביום שני, מה שעורר תקווה שאולי תהיה הפסקת העימותים החריפים מזה שנים במדינה.

פינוי האזור הירוק בבגדד לאחר העימותים
פינוי האזור הירוק בבגדד לאחר העימותים | צילום: רויטרס

תומכיו של א-סדר נסוגים מהאוזר הירוק
תומכיו של א-סדר נסוגים מהאזור הירוק | צילום: רויטרס

האירועים הובילו את נשיא עיראק, ברהם סאלח, לדחוף ל"בחירות חדשות, מוקדמות, ובהתאם לקונצנזוס הלאומי", ואמר שהן יכולות לספק "יציאה מהמשבר החונק". לאחר מכן, אמר ראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל-קדימי, כי הוא "יתפנה מתפקידו" אם המצב הפוליטי המסובך במדינה יימשך.

תומכיו של א-סדר נסוגים מהאוזר הירוק
תומכיו של א-סדר נסוגים מהאוזר הירוק | צילום: רויטרס

כאמור, ביום שני האחרון תומכיו של א-סדר פשטו שוב על האזור הירוק, המתחם בו נמצאים מוסדות השלטון והשגרירויות בבירה בגדד, זאת לאחר שעוד בחודש שעבר פרצו למתחם, במחאה על המעורבות האיראנית בפוליטיקה העיראקית, ועל רקע הכשלת מאמציו של א-סדר להקים ממשלה על ידי המפלגות השיעיות הפרו-איראניות במדינה, לאחר שהרשימה בראשותו זכתה למרבית הקולות בבחירות האחרונות לפרלמנט שהתקיימו באוקטובר 2021.

תומכיו של א-סדר משתלטים על ארמון הנשיאות
תומכיו של א-סדר משתלטים על ארמון הנשיאות | צילום: רויטרס

תומכיו של א-סדר משתלטים על הבריכה בארמון הנשיאות
תומכיו של א-סדר משתלטים על הבריכה בארמון הנשיאות | צילום: רויטרס

תומכי מוקתדא א-סדר פרצו לארמון הנשיאות בבגדד
תומכי מוקתדא א-סדר פרצו לארמון הנשיאות בבגדד | צילום: רויטרס

א-סדר התחיל את דרכו כאיש דת, נישא לאחת מבנותיו של דודו, והחל לצבור פופלריות לאחר הפלישה האמריקנית ב-2003 ותפיסתו של סדאם, זאת בזכות התנגדותו לפלישה והמיליציה שהקים בשם "ג'יש אל-מהדי" ("צבא המהדי", האימאם השיעי האחרון שנעלם וצפוי לחזור באחרית הימים), שפורקה בשנת 2008, וגילגולה החדש, הקרוי "חטיבות השלום", שולט באזורים נרחבים בעיראק ובאמתחתו של א-סדר עשרות אלפי לוחמים חמושים שסרים למרותו.

למרות שהוא איננו זכה לעמוד בראשות הממשלה בפועל, א-סדר משך בחוטים במשטר העיראקי הנוכחי. על פיו של א-סדר נפלו ממשלות, קמו מהומות ופורצים מפגינים למוסדות השלטון. תומכיו של א-סדר, כמו רבים מהאזרחים, מאמינים שמעורבותה של איראן בפוליטיקה היא שעומדת מאחורי הבעיות הכלכליות החריפות במדינה, שעל הרקע שלהן פרצו מחאות אוקטובר בשנת 2019 במדינה, אז דרשו המפגינים, בדומה להיום, לכונן דמוקרטיה שתתגבר על העדתיות - ששולטת במדינה מאז 2003.

מוקתדא אלצדר, מקתדא א-צדר, מוקתדא א-צדר
מוקתדא א-סדר | צילום: רויטרס

תומכותיו של א-סדר בבניין הפרלמנט בבגדד, אוגוסט 2022
תומכותיו של א-סדר בבניין הפרלמנט בבגדד, אוגוסט 2022 | צילום: רויטרס