ברקע הטרור בישראל: בארה"ב ציינו את יום השואה הבינלאומי

יום הזיכרון הבינלאומי לשואה צויין במהלך סוף השבוע האחרון ברחבי העולם, ובזמן שבישראל החל סוף שבוע מדמם עם פיגוע הטרור הרצחני סמוך לבית הכנסת שבנווה יעקב, בארצות הברית גינו ודיברו גם על האנטישמיות שמרימה את ראשה בעולם

העצרת הכללית של האו"ם בזמן ההצבעה
העצרת הכללית של האו"ם | צילום: רויטרס

יום הזיכרון הבינלאומי לשואה צויין במהלך סוף השבוע האחרון ברחבי העולם, ובזמן שבישראל החל סוף שבוע מדמם עם פיגוע הטרור הרצחני סמוך לבית הכנסת שבנווה יעקב, בארצות הברית גינו ודיברו גם על האנטישמיות שמרימה את ראשה בעולם.

מזכ״"ל האומות המאוחדות אנטוניו גוטרש נאם בעצרת האו"ם הכללית ביום שישי והבהיר שלפי מחקרים, שוב ושוב מוכח שהאנטישמיות שוברת שיאים. זאת בעת שבלובי הכניסה למטה האומות המאוחדות הוצב עותק שני של ספר השמות, בשיתוף של יד ושם ומשלחת ישראל לאו"ם, ובו למעלה מארבעה מיליון ושמונה מאות אלף שמות של יהודים שנספו בשואה.

מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש ויו''ר יד ושם דני דיין
מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש ויו''ר יד ושם דני דיין | צילום: נריה קראוס

מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש ויו''ר יד ושם דני דיין
מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש ויו''ר יד ושם דני דיין | צילום: נריה קראוס

גוטרש הוסיף שהוא עומד מאחורי מיזם שיפחית את שיח השנאה והאלימות ברשת באופן טכנולוגי, כדי לנסות ולמגר את שיח האנטישמיות האלים ברשתות החברתיות.

שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן אמר על במת העצרת: "אדוני המזכ"ל, מילים הן צעד ראשון אבל היום, יש צורך במעשים. וכל עוד המילים לא מגובות במעשים - הן ריקות מתוכן". ארדן שאל אך הנוכחים מה עשה האו"ם בשנה האחרונה על מנת להילחם באנטישמיות ובשנאה המופנית כלפי העם היהודי וטען שישנה הטייה פוליטית באו"ם שהיא מקור למספר לא פרופורציונלי של ההחלטות האנטי ישראליות באו"ם.

שגריר ישראל באו''ם, גלעד ארדן
שגריר ישראל באו''ם, גלעד ארדן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס גם הוא לאנטישמיות הגואה ודיבר בהצהרה מיוחדת ליום השואה הבינלאומי על החשיבות של זכרון השואה, אמר שרואים היום ברחבי ארצות הברית צלבי קרס על מכוניות, מתקפות פיזיות נגד יהודים אמריקנים ונגד עסקים של יהודים והכחשת שואה והוסיף: "אנחנו חייבים לצאת נגד זה". בבית הלבן ציינו כי פיגוע הרצחני בירושלים קרה בעת ציון יום השואה הבינלאומי.

בשבוע שעבר נערך כנס ה-IAC של ישראלים ויהודים באמריקה ובו דנו נרחבות בהשתתפות אלפי ישראלים באנטישמיות בארצות הברית. מנכ"ל ה-IAC, שוהם ניקולט, אמר בדברי הפתיחה בכנס: "הנוכחים כאן הם אוהבי ישראל, שמקדישים את חייהם לישראל. אנחנו זקוקים לכולם כדי לחבר את הילדים שלנו לישראל וכדי להילחם עבור העם היהודי ככל שצריך". במקביל, ארגונים שפועלים נגד אנטישמיות סיפרו על עלייה חדה במקרים שמגיעים אליהם לצורך טיפול, בין היתר על מקרי אנטישמיות בגילים צעירים של בתי ספר יסודי וחטיבות ביניים.