גרמניה: שנתיים מאסר על תנאי לבת 97 שעבדה במחנה ריכוז

במהלך מלחמת העולם השנייה עבדה האישה כמזכירתו של מנהל מחנה שטוטהוף, והיא הואשמה בסיוע לרצח של יותר מ-10 אלף בני אדם. המשפט נגדה התנהל מעל לשנה, ובמהלכו היא אף ניסתה לברוח. "אחד מהמשפטים הפליליים האחרונים ברחבי העולם הנוגעים לפשעי הנאצים"

שנתיים מאסר לגרמנייה בת 97 שעבדה במחנה הריכוז שטוטהוף
שנתיים מאסר לגרמנייה בת 97 שעבדה במחנה הריכוז שטוטהוף | צילום: רויטרס

שנתיים מאסר על תנאי נגזרו היום (שלישי) על אירמגרד פורכנר, בת 97, בגין מעורבות ברצח 10,500 איש במחנה הריכוז שטוטהוף שבו עבדה כמזכירת מנהל המחנה בין השנים 1943-1945 - כך קבע בית המשפט באיצהו, עיר במדינת שבמדינת שלזוויג-הולשטיין שבגרמניה. פורכנר היא אזרחית גרמניה הראשונה (אישה) שמואשמת על פשעי הנאצים במחנות בזמן השואה.

השופט דומיניק גרוס אמר כי המשפט יהיה "אחד מהמשפטים הפליליים האחרונים ברחבי העולם הנוגעים לפשעי הנאצים", ואף התיר באופן חריג להקליט את ההליך המשפטי עבור "תיעוד היסטורי".

המשפט מתנהל בגרמניה כבר יותר משנה, לאחר שהיה אמור להתחיל בספטמבר 2021 אך התעכב, כיוון שפורכנר ניסתה לברוח. כשלא הגיעה לדיון בבית המשפט המשטרה החלה לחפש אחריה ומצאה אותה עבור כמה שעות בפאתי המבורג. בעקבות כך היא הוחזקה עם איזוק אלקטרוני במעצר במשך חמישה ימים.

אירמגרד פורכנר, שסייעה לנאצים במחנה שטוטהוף, מעידה בבית המשפט
אירמגרד פורכנר, שסייעה לנאצים במחנה שטוטהוף, מעידה בבית המשפט | צילום: רויטרס

לפני כחודש במהלך המשפט אמרה פורכנר כי היא מצטערת על מה שקרה, אולם סירבה לקחת אחריות ולהודות באשמה על מעשיה. פורכנר עבדה כשהייתה בת 18-19 כמזכירתו של פול ורנר הופ, מנהל מחנה הריכוז שטוטהוף, שבזמן מלחמת העולם השנייה פעל על אדמת מערב גרמניה, כיום אדמת פולין.

במשפט העידו 30 שורדי שואה וקרובי משפחה של שורדים שהיו במחנה שטוטהוף וגרים בארה"ב, צרפת, אוסטריה ומדינות הבלקן. כמו כן העידו מומחי היסטוריה שסיפקו פרטים על חיי היום-יום במחנה שטוטהוף, ועל תפקידה של פורכנר במירור חייהם של העצורים במחנה. כמו כן, ההיסטוריונים ציינו במשפט שהעצורים עברו עינויים, ורבים מתו כתוצאה מכך.