הפלישה הרוסית לאוקראינה: טנקים בפאתי דונייצק, זלנסקי הודיע על גיוס מילואים

ההסלמה במזרח אירופה עולה שלב נוסף, כאשר טנקים "לא מזוהים" המהווים ככל הנראה חלק מ"כוחות האכיפה" ששלח הקרמלין לאזורים הבדלניים שבמזרח, נצפו זה הלילה השני ברציפות על אדמת אוקראינה. במקביל, הנשיא האוקראיני הכריז על גיוס חלקי

כ-100 כלי רכב משוריינים של הצבא הרוסי בגבולות אוקראינה
כ-100 כלי רכב משוריינים של הצבא הרוסי בגבולות אוקראינה | צילום: MAXAR

הפלישה הרוסית לאוקראינה: המשבר החריף ביותר ביבשת אירופה מזה עשורים עולה שלב, כאשר זה הלילה השני ברציפות בו נראו טנקים "בלתי מזוהים" וציוד מכני כבד נוסף בפאתי המחוז הבדלני דונצק שבאוקראינה. הכוחות הרוסיים שנמצאים כעת על אדמת אוקראינה מהווים ככל הנראה חלק מ"כוחות האכיפה" ששלח הקרמלין לאזורים הבדלניים שבמזרח לצורך ביצוע "פעולות לשמירת השלום".

במקביל, נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הודיע על גיוס חלקי של כוחות מילואים לצבא האוקראיני. לדבריו, מדובר בכוחות מבצעיים שגיוסם מופעל בעת זמנים "עוינים ומיוחדים". מוקדם יותר השנה אמר שר הביטחון הואקראיני, אולכסי דנילוב, כי לאוקראינה יש יכולת לגייס לצבא עד 2.5 מיליון בני אדם.

Annotation 2022 02 22 070427
נשיא רוסיה פוטין ונשיא ארה''ב ביידן

במקביל, צבא אוקראינה מסר היום כי חייל אחד נהרג ושישה נוספים נפצעו כתוצאה מהפגזות שביצעו בדלנים פרו-רוסים במזרח אוקראינה ביממה האחרונה. לפי הצבא האוקראיני, הפסקת האש בין הצדדים הופרה 96 פעמים, בעוד שהבדלנים הפרו-רוסים משתמשים באמצעים ארטילריים נגד חיילי הצבא האוקראיני.

בד בבד, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום כי מוסקבה מוכנה "לפתרון דיפלומטי" עם המערב נוכח המתיחות הגבוהה באוקראינה. עם זאת, אמר כי "האינטרסים של רוסיה והביטחון של אזרחיה - אינם ניתנים למשא ומתן".

Mjoxlu
מפגינים אוקראינים נגד רוסיה | צילום: רויטרס

כזכור, אמש נאם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן בנוגע לפלישה הרוסית לאוקראינה, והכריז על סנקציות כספיות נגד רוסיה ונגד אנשי האליטה הרוסית ובני משפחותיהם. בנוסף הכריז ביידן על סנקציות חסימה מלאות על שני בנקים רוסיים, ואמר: "אם רוסיה תמשיך בתוקפנות, היא תשלם מחיר גבוה יותר".

ביידן אמר בנאומו כי הוא אישר הוספת כוחות וציוד לחיזוק המדינות הבלטיות, וציין כי מדובר במהלכי הגנה, וכי אין לו כוונה להילחם ברוסיה. "נגן על כל סנטימטר משטח נאט"ו", אמר ביידן, "אתה לא צריך דם אלא אם כן אתה מתכנן להתחיל במלחמה".

ברקע הדברים, הפרלמנט הרוסי אישר אתמול מתן סמכות פורמלית לפוטין לשגר את הכוחות המזוינים מחוץ למדינה. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר הערב: "זהו הרגע המסוכן ביותר בביטחון בדור האחרון. נמשיך לספק לאוקראינה תמיכה פוליטית חזקה. נמשיך לעשות כל מה שנדרש כדי להגן על הברית מפני תוקפנות. אנו מפצירים ברוסיה לבחור בנתיב הדיפלומטיה".