יריית הפתיחה במתקפה אווירית: האזהרה האמריקנית מפלישה רוסית לאוקראינה

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב התייחס במסיבת עיתונאים בבית הלבן להסלמה במזרח אירופה ואמר כי "לרוסיה יש כעת את כל הכוחות הדרושים לה כדי לבצע פעולה צבאית גדולה באוקראינה". לצד זאת, אמר: "ארה"ב והמעצמות החזקות יכולות לגבור על רוסיה וסין"; ביידן ופוטין צפויים לשוחח היום טלפונית

זמן צפייה: 03:36

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפוי לקיים היום (שבת) שיחה טלפונית על ההסלמה באוקראינה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אמש במסיבת עיתונאים הזהיר היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, מפני פלישה צבאית רוסית לאוקראינה, ואמר: "ארה"ב מאמינה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לפלוש לאוקראינה, והוא העביר את ההחלטה הזו לצבא הרוסי".

לדבריו של סאליבן, ארה"ב מעריכה כי הפלישה לאוקראינה תחל בשבוע הבא - בזמן אולימפיאדת בייג'ינג. כמו כן, אמר סאליבן כי רוסיה תתקוף תחילה מהאוויר באמצעות מטוסי קרב וכלי טיס אחרים, לאחר מכן תפעיל אמצעי לוחמה אלקטרונית, ואז תפלוש רגלית במטרה לכתר את הבירה קייב ולכפות שינוי משטר באוקראינה.

בין היתר אמר סאליבן כי "לרוסיה יש כעת את כל הכוחות הדרושים לה כדי לבצע פעולה צבאית גדולה באוקראינה", בהתייחסו ליותר מ-100 החיילים הרוסים שנמצאים כעת בגבולות אוקראינה.

לכתבות נוספות על ההסלמה במזרח אירופה >>

ממשיכה במסלול ההסלמה: רוסיה שלחה כוחות צבא נוספים לגבולות אוקראינה

ביידן על הההסלמה באוקראינה: "אזרחים אמריקניים צריכים לעזוב עכשיו"

משחקי מלחמה: רוסיה החלה בתרגיל צבאי ענק בבלארוס; הבית הלבן: "הסלמה"

Ukrainian Servicemen Take Part In Military Drills In Kharkiv Region
טנק של צבא אוקראינה בתרגיל צבאי | צילום: רויטרס

בתוך כך, הנשיא ביידן עדכן אמש את מנהיגי נאט"ו והמערב כי ארה"ב מאמינה שהנשיא הרוסי החליט להוציא לפועל מתקפה על אוקראינה, והיא עשויה לקרות כבר בימים הקרובים. הנשיא האמריקני התקשר לבני בריתו האירופים ודן עמם לגבי המודיעין שהושג על התעצמות הצבא הרוסי בגבולות אוקראינה ועל צורת המחשבה של פוטין. במקביל, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר מוקדם יותר היום כי "יש סימנים מטרידים מאוד להסלמה מצד הרוסים".

הנשיא האמריקני ג'ו ביידן משוחח עם פוטין בטלפון
הנשיא האמריקני ג'ו ביידן משוחח עם פוטין בטלפון | צילום: רויטרס

ברקע הדברים, מספר בכירים אמריקנים מסרו הערב לרויטרס כי ארה"ב תשלח 3,000 חיילים אמריקנים נוספים לפולין במהלך הימים הקרובים, ובמקביל רשת CNN דיווחה כי ארה"ב תשלח מספר מטוסי F-16 לפולין.

בהתייחסו של היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב לתגובה אפשרית לפלישה הרוסית, אמר: "ארה"ב מוכנה להגיב בנחישות אם רוסיה תפלוש לקייב, תגובה שתכלול סנקציות ושינויים בפריסת כוחות נאט"ו במזרח אירופה". בין היתר, אמר סאליבן כי "ארה"ב שמחה שביכולתה לעזור לאוקראינים להגן על עצמם", והוסיף כי "המערב מאוחד יותר ממה שהיה זה שנים, וכי ארה"ב ויתר המעצמות החזקות יכולות לגבור על רוסיה וסין".

U.s. Army Instructor Trains A Ukrainian Service Member To Operate With M141 Bunker Defeat Munition (smaw D) Grenade Launcher At A Shooting Range In Lviv Region
איש צבא אמריקני מאמן חיילים אוקראינים | צילום: רויטרס