ביידן על הההסלמה באוקראינה: "אזרחים אמריקניים צריכים לעזוב עכשיו"

לאחר התרגיל הצבאי הגדול שביצעה רוסיה בבלארוס והמבוי הסתום במו"מ בין המעצמות, נשיא ארה"ב מזהיר את האזרחים האמריקנים מפני פלשיה אפשרית לאוקראינה ומבהיר: "אין תרחיש שבו חיילי צבא ארה"ב ייכנסו למדינה לפנות אזרחים"

ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קרא אמש (חמישי) לאמריקנים השוהים באוקראינה לצאת מהמדינה באופן מיידי והזהיר כי "המצב עלול להפוך למשוגע במהירות". ביידן אמר את הדברים בריאיון לרשת NBC האמריקנית והוסיף כי הוא לא יישלח חיילים לפנות אזרחים אם המצב יתדרדר.

אמירות ביידן הן בעקבות המצב באוקראינה, בעוד רוסיה ממשיכה לשנע חיילים אל הגבול בין המדינות ולאחר תרגיל צבאי גדול שקיימה עם בלארוס. "אזרחים אמריקנים צריכים לעזוב עכשיו", אמר הנשיא. "זה לא כמו התמודדות עם ארגון טרור. אנחנו מתמודדים מול אחד מהצבאות החזקים בעולם, זו סיטואציה שונה מאוד והמצב יכול להפוך למשוגע מאוד מהר".

חיילים של צבא רוסיה
חיילים של צבא רוסיה | צילום: רויטרס

"אין תרחיש כזה", ענה הנשיא לשאלה אם ייתכן ויישלח חיילים אמריקנים לחלץ אזרחים מהמדינה. לדבריו, "תתפתח מלחמת עולם אם אמריקנים ורוסים יתחילו לירות אחד בשני". עוד הוסיף על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי אם הוא "מספיק טיפש כדי לפלוש, הוא מספיק חכם כדי לא לפגוע באזרחים אמריקניים".

בתוך כך, גורם אמריקני בכיר מסר כי הבית הלבן אישר לאחרונה תוכנית לפיה החיילים האמריקנים בפולין, כ-2,000 במספר, יסייעו לאזרחים שרוצים לברוח במקרה שרוסיה תפלוש לאוקראינה.