זלנסקי על התקיפות בקייב: "האויב לא ישבור אותנו; הניצחון - שלנו"

נשיא אוקראינה התייחס לתקיפות הרוסיות שהרעידו את הבירה קייב מוקדם יותר היום במסגרתן נהרגו 3 בני אדם: "האויב הטיל את אימתו על האוכלוסייה האזרחית במשך הלילה והבוקר. הכובשים 'יזכו' לעונש הוגן וגינוי לדורות הבאים"

זמן צפייה: 00:45

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי התייחס הבוקר (שני) לתקיפות הרוסיות שהרעידו את הבירה קייב מוקדם יותר היום. "האויב הטיל את אימתו על האוכלוסייה האזרחית במשך הלילה והבוקר. מל"טי 'קמיקזה' וטילים תקפו בכל אוקראינה. בקייב אירעה פגיעה בבניין מגורים". עוד הוסיף זלנסקי: "האויב יכול לפגוע בערים שלנו, אבל הוא לא יוכל לשבור אותנו. הכובשים 'יזכו' לעונש הוגן וגינוי לדורות הבאים. הניצחון שלנו".

ראש ממשלת אוקראינה דניס שמיהל טען לאחר התקיפה, כי רוסיה תקפה "תשתית קריטית" בשלושה אזורים. הוא אמר כי כתוצאה מכך, נגרם נזק לתשתיות קריטיות בשלושה אזורים, באופן שקטע את אספקת החשמל למאות עיירות וכפרים ברחבי המדינה. "טרוריסטים רוסים תקפו פעם נוספת את תשתיות האנרגיה של אוקראינה", אמר. כמו כן, שמיהל הפציר באזרחי אוקראינה להפחית את צריכת החשמל שלהם, במיוחד בשעות השיא של היום.

כאמור, מוקדם יותר היום, משרד הנשיאות האוקראיני הודיע כי נשמעו מספר פיצוצים בבירה קייב, במסגרת מתקפה רוסית שכוונה למטרות אזרחיות ולמתקני אנרגיה, בה נעשה שימוש במל"טים מסוג "קמיקזה". "הרוסים חושבים שזה יעזור להם, אבל אלו רק פרכוסי גסיסה", אמר ראש לשכתו של זלנסקי אנדריי ירמק. לפי הדיווחים השונים, לפחות 5 פיצוצים נשמעו הבוקר בבירה. "אנו צריכים עוד מערכות הגנה אווירית, אין לנו זמן לבזבז. אנחנו צריכים עוד נשק כדי להגן על השמיים שלנו", הוסיף ירמק.

ראש העיר של הבירה הודיע גם הוא על כמה פיצוצים שהרעידו בין היתר את רובע שבצ'נקו, והוסיף כמה כמה בנייני מגורים ניזוקו כתוצאה מהתקיפות, ואף פרצה שריפה בבניין אחר בעיר. לטענתו, 3 בני אדם נהרגו במתקפה וכמה נוספים נפצעו. התקיפה הרוסית בקייב נערכת שבוע בלבד לאחר המתקפה המסיבית של רוסיה בבירה ובערים נוספות ברחבי אוקראינה במהלכה נהרגו עשרות בני אדם ורביo נוספים נפצעו.

בנוסף, במהלך הלילה דווח באוקראינה כי במתקפת טילים רוסית לעבר אוקראינה, פרצה שריפה גדולה במתקן אנרגיה באזור העיר דניפרופטרובסק (מזרח המדינה). מושל המחוז ולנטין רזניצ'נקו מסר בחשבון הטלגרם שלו: "שלושה טילי אויב הושמדו על ידי כוחות ההגנה האווירית שלנו. טיל אחד פגע במתקן תשתית אנרגיה. יש שריפה גדולה. כל השירותים עובדים במקום".

כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 בשמי אודסה
כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 בשמי אודסה | צילום: רויטרס

אתמול דווח כי איראן מתכוונת לספק נשק לרוסיה על מנת לעזור לה להמשיך את התקיפה באוקראינה, כשלפי הדיווח, הרפובליקה האיסלמאית תצייד את הצבא הרוסי בין היתר במל"טים ובטילי קרקע-קרקע מיוחדים מתוצרת איראנית. בדיווח צוין כי איראן מתכננת משלוח של מל"טים המכונים "קמיקזה", מכיוון שהם אמורים להתרסק על המטרות שלהם. כלי טיס כאלה גם יכולים לשאת עליהם חומר נפץ למרחקים ארוכים.

בסוף חודש ספטמבר, משרד החוץ של אוקראינה הודיע כי יוריד את דרג הקשרים הדיפלומטיים עם איראן, לאחר שמצא הוכחות כי הרפובליקה האיסלאמית העבירה כטבמ"ים לרוסיה, וזו השתמשה בהם במלחמתה נגד אוקראינה/ בהקשר זה יצוין כי בשבוע שעבר, דווח ב"ניו יורק טיימס" כי ישראל מעבירה לאוקראינה מידע מודיעיני על המל"טים האיראניים שנמצאים בשימוש רוסי.

הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי כינה בעבר את הסיוע האיראני: "שיתוף פעולה עם הרוע". למעשה, הודאותו של הנשיא זלנסקי ביירוט הכטב"מים האיראניים מוכיחה את הטענות של בכירים בממשל האמריקני, כמו גם של בכירים נוספים ממדינות אירופה, שטוענים זה מכבר שאיראן העבירה ועודנה מעבירה אמצעי לחימה לרוסיה, ביניהם גם כטב"מים - דבר שבטהרן הכחישו.