דיווח: ישראל מעבירה לאוקראינה מודיעין על המל"טים האיראניים

בכיר במערכת הביטחון בישראל אמר ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל מעבירה לאוקראינה מידע מודיעיני על המל"טים שנמצאים בשימוש רוסי. כחלק מהסיוע, חברה פרטית ישראלית מספקת לאוקראינה תמונות לוויין של עמדות מל"טים של צבא רוסיה. הבוקר: תקיפה רוסית נוספת בבירה קייב

כטב"מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 שיורט בשמי חרסון
כטב"מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 שיורט בשמי חרסון. 24 בספטמבר | צילום: רויטרס

בכיר עלום שם במערכת הביטחון הישראלית טען כי ישראל מעבירה לאוקראינה מידע מודיעיני על המל"טים האיראניים שנמצאים בשימוש רוסי, כך פורסם הבוקר (חמישי) ב"ניו יורק טיימס". לדברי הגורם, כחלק מהסיוע המודיעיני הישראלי, חברה פרטית ישראלית מספקת לאוקראינה תמונות לוויין של עמדות מל"טים של צבא רוסיה.

ביום רביעי, הכוחות המזוינים של אוקראינה יירטו לפחות תשעה מל"טים מתוצרת איראן הנמצאים בשימוש רוסי. כך טוענים באוקראינה. משרד ההגנה של בריטניה פרסם הערכתו בדו"ח המודיעין היומי שהוא מפרסם מידי יום על המלחמה, לפיה המל"טים האיראניים לא מצליחים למלא את צורכי המלחמה של רוסיה מכיוון שהם "איטיים" ו"קלים ליירוט".

כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 בשמי אודסה
כטב''מ מתאבד איראני מסוג שאהד-136 בשמי אודסה | צילום: רויטרס

הדיווחים הללו מגיעים על רקע אכזבתה של ממשלת אוקראינה ומצד העומד בראשה - הנשיא זלנסקי, מישראל וממדיניותה בכל הנוגע למכירת אמצעי לחימה לאוקראינה. בתוך כך, אוקראינה ביקשה מישראל בכמה הזדמנויות שזו תמכור לה מערכות הגנה אווירית ונשק תוצרת כחול לבן. עד כה, ישראל סירבה לבקשותיה של קייב.

ככלל, בימים האחרונים כשברקע ההפצצות הרוסיות ברחבי אוקראינה, שהגיעו בתגובה לפיצוץ גשר קרים, בכירי ממשלתה קראו לקהילה הבינלאומית לסייע לאוקראינה ולספק לה מערכות הגנה אוויריות ונשק, שם טוענים כי זקוקים להן בדחיפות בכדי להתמודד עם המתקפות הרוסיות. עד כה, גרמניה והולנד הודיעו שיעבירו לאוקראינה מערכות בשווי מיליוני דולרים.

לא זאת בלבד, שר ההגנה של גרמניה ונציגי 13 מדינות חברות נאט"ו חתמו היום על הסכם כדי לרכוש את מערכות הגנה אווירית מ"משפחת" מערכות מסוג "חץ 3" ו"פטריוט". שרת ההגנה הגרמנית התייחסה לחתימה ואמרה: "עדיין לא החלטנו אבל אני חושבת שה'חץ 3' תהא מערכת ההגנה האווירית הטובה ביותר לגרמניה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209240807' autoplay='0' credit='' desc='כטב"מ איראני שיורט באוקראינה' poster='' kid='1_9n52bowm' duration='']

בסוף חודש ספטמבר, משרד החוץ של אוקראינה הודיע כי יוריד את דרג הקשרים הדיפלומטיים עם איראן, לאחר שמצא הוכחות כי הרפובליקה האיסלאמית העבירה כטבמ"ים לרוסיה, וזו השתמשה בהם במלחמתה נגד אוקראינה. הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי כינה את המהלך: "שיתוף פעולה עם הרוע".

למעשה, הודאותו של הנשיא זלנסקי ביירוט הכטב"מים האיראניים מוכיחה את הטענות של בכירים בממשל האמריקני, כמו גם של בכירים נוספים ממדינות אירופה, שטוענים זה מכבר שאיראן העבירה ועודנה מעבירה אמצעי לחימה לרוסיה, ביניהם גם כטב"מים - דבר שבטהרן הכחישו.

הרס אחרי הפגזה רוסית בקייב
ההרס אחרי הפגזה רוסית בקייב (ארכיון)

לדברי משרד החוץ האוקראיני, "אספקת הכטב"מים הובילה לפגיעה קשה ביחסים הבילטרליים בין המדינות". במשרד הוסיפו: "בתגובה למעשה כל כך לא ידידותי, הצד האוקראיני החליט לשלול את כתב האמנה של שגריר איראן במדינה, וגם לצמצם משמעותית את מספר הצוותים הדיפלומטיים של שגרירות איראן בקייב".

עוד הבוקר, סגן ראש לשכת הנשיאות האוקראינית קירילו טימושנקו עדכן כי הרוסים ביצעו תקיפת מל"טים נוספת בבירה קייב ובסביבתה, וכתוצאה מכך - מתקני תשתית קריטיים נפגעו. לפי הדיווחים באוקראינה, כמה מהכטב"מים היו איראניים.