שלוש נקודות לחץ: אלו המקומות שמהם רוסיה עלולה לפלוש לאוקראינה

ברקע המאמצים הדיפלומטיים למניעת המלחמה בין המדינות, צילומי לוויין ומומחי תנועות צבאיות חושפים כי קיימת פריסת כוחות של מוסקבה מדרום, ממזרח ומצפון לאוקראינה. עם זאת, באוקראינה טוענים הם לא רואים טעם בסגירת המרחב האווירי למרות האזהרות האמריקניות

זמן צפייה: 15:58

בעוד שהמאמצים הדיפלומטיים למניעת פלישה של רוסיה לאוקראינה ממשיכים גם היום (ראשון), בשבועות האחרונים כבר מעל ל-100 אלף חיילים רוסים התמקמו בסמוך לגבול בין המדינות וישנו חשש משמעותי כי הצבא הרוסי מהווה איום מיידי על אוקראינה.

פלישה נראית קרובה בעיניי גורמי מודיעין אמריקנים ואוקראינים. מעבר לחוסר הוודאות האם רוסיה תפלוש, נותרת גם השאלה איך יבחרו הרוסים לפלוש, שכן הם יצרו כבר שלוש נקודות לחץ במוקדים שונים לאורך הגבול בין המדינות.

צילומי לווין שחושפים נוכחות רוסית ליד גבול אוקראינה
צילומי לווין שחושפים נוכחות רוסית ליד גבול אוקראינה | צילום: MAXAR

החזית הראשונה היא החזית הצפויה ביותר, לה גם נתונה תשומת הלב הגדולה ביותר בעקבות כך, והיא אזור המחוזות דונייצק ולוחנסק הנמצאים על הגבול המזרחי עם רוסיה. מעבר לכוחות הרוסים מעבר לגבול, נמצאים שם נמצאים גם בדלנים פרו-רוסים הנתמכים על ידי השלטון של ולדימיר פוטין מאז שנת 2014 וכוחות אוקראיניים.

ההנחה של מי שעוקב אחרי התנועות של מוסקבה באזור, היא שרוסיה תבחר להגביר את העוצמה הצבאית שיש לה באזור ולהפוך את הפלישה לקלה ביותר בעבורה. מומחי תנועות צבאיות הזהירו שבסיס גדול אשר נמצא בילניה, שהחזיק טנקים רוסיים, ארטילריה וכלים משוריינים אחרים, התרוקן ברובו, כאשר הציוד ככל הנראה הועבר לגבול בימים האחרונים.

חייל בשירות צבא אוקראינה בדונייצק
חייל בשירות צבא אוקראינה בדונייצק | צילום: רויטרס

בנוסף לכך טוענים המומחים, כי כמויות גדולות של אמצעי לחימה הועברו לבסיס ילניה בסוף שנת 2021 לפני שנעלמו, וביניהם כ-700 טנקים, כלי רכב לחי"ר ומשגרי טילים בליסטיים. סרטונים ברשתות החברתיות מראים חלק מהציוד ברכבות ובכבישים הנמצאים באזור בריאנסק הדרומי בהרבה, וקרוב לאוקראינה.

נקודת לחץ נוספת היא הגבול הצפוני בין אוקראינה לבלארוס, בת ברית קרובה של מוסקבה שיכולה לספק דרך נוספת לפלישה. מוקד זה הוא גם הקרוב ביותר לבירת אוקראינה, קייב. רוסיה ובלארוס החלו ביום חמישי האחרון בתרגיל צבאי של עשרה ימים, שהיקפו ותזמונו עוררו חששות רבים במערב מפני פלישה.

People Take Part In Unity March In Kyiv
אוקראינים בהפגנת האחדות בקייב | צילום: רויטרס

פיליפ קרבר מקרן "פוטומאק" בוושינגטון, שחקר גם הוא את תנועות החיילים הרוסיים בפירוט, אמר לרשת CNN החודש כי "המבנה ההתקפי החזק ביותר של רוסיה - צבא הטנקים של המשמר הראשון, שבדרך כלל מוצב באזור מוסקבה - עבר דרומה כ-400 ק"מ ומתכנס בשטח האופטימלי למתקפה משוריינת מהירה בנתיב הפלישה של חורסק-קייב".

ההיערכות של מוסקבה בבלארוס היא הגדולה ביותר מאז המלחמה הקרה, עם "צפי ל-30,000 חיילים קרביים, כוחות מבצע מיוחדים של ספצנאז, מטוסי קרב כולל SU-35, טילים בעלי יכולת כפולה של איסקנדר ומערכות הגנה אווירית S-400", טען מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, לפני כשבוע וחצי. משרד ההגנה הרוסי מצידו טען שמטרת התרגילים, שנקראו "החלטה של ​​ברית 2022", היא הרחקת "תוקפנות חיצונית".

People Take Part In Unity March In Kyiv
אוקראינים בהפגנת האחדות בקייב | צילום: רויטרס

נקודת הלחץ השלישית היא חצי האי קרים שנמצא מדרום וסופח על ידי רוסיה בשנת 2014.  פריסה גדולה של חיילים וציוד נצפתו  בצילומי לוויין ביום חמישי האחרון וישנן הערכות שיותר מ-550 אוהלי חיילים ומאות כלי רכב הגיעו לאזור הצפוני מבירת קרים, סימפרופול.

באותו יום הגיעו גם כמה ספינות מלחמה רוסיות לסבסטופול, הנמל הראשי של קרים. משרד ההגנה הרוסי פרסם ביום חמישי תמונות של שש ספינות נחיתות אמפיביות גדולות בנמל. הצי של אוקראינה מסר בתגובה כי "רוסיה ממשיכה לצבא את אזור הים השחור, תוך העברת ספינות נחיתה נוספות כדי להפעיל לחץ על אוקראינה והעולם".

חיילים אמריקנים מגיעים לפולין
חיילים אמריקנים מגיעים לפולין | צילום: רויטרס

בתוך כך, הממשל בקייב טוען כי איננו רואה טעם לסגור את המרחב האווירי של אוקראינה בתגובה להצטברות הכוחות הרוסים בגבולות המדינה, זאת ברקע השיקולים של חלק מחברות התעופה להפסיק את שירותיהן בעקבות אזהרותיה של ארצות הברית מפני פלישה מיידית.