ממשיכה במסלול ההסלמה: רוסיה שלחה כוחות צבא נוספים לגבולות אוקראינה

צילומי לוויין חדשים של חברה אמריקנית חושפים כי הקרמלין ממשיך להתעצם בגבולות מזרח אוקראינה, בעיקר בשלוש נקודות אסטרטגיות - חצי האי קרים, מערב רוסיה ובלארוס; משרד החוץ הישראלי פרסם אזהרת מסע, משפחות הדיפלומטים והשליחים יפונו מהשגרירות

זמן צפייה: 02:00

תמונות לווין חדשות שפורסמו היום (שישי) על ידי חברת הטכנולוגיה האמריקנית MAXAR חושפים כי רוסיה ממשיכה לעבות את כוחה הצבאי ליד גבולות אוקראינה ב-3 נקודות אסטרטגיות - חצי האי קרים, מערב רוסיה ובלארוס, במטרה להפעיל לחץ על אוקראינה משלוש חזיתות שונות. לדברי המערב - מדובר באינדיקציה ברורה כי הקרמלין מתכנן פלישה צבאית לאוקראינה.

בתוך כך, בעקבות המתיחות הגבוהה בין שתי המדינות, משרד החוץ הישראלי פרסם הערב אזהרת מסע לאוקראינה והמליץ לאזרחים ישראלים לשקול את הישארותם במדינה "ולהימנע מלהתקרב למוקדי מתיחות". כמו כן, החליט משרד החוץ לפנות מהמדינה את בני משפחות הדיפלומטים והעובדים הישראלים בשגרירות.

טנקים אוקראינים בגבול עם רוסיה
טנקים אוקראינים בגבול עם רוסיה | צילום: רויטרס

לפי התמונות הלוויין של חברת MAXAR, כמויות גדולות של חיילים רוסים וציוד צבאי נשלחו לבסיס חיל האוויר "אוקטוברסקי", שנמצא צפונית לבירת חצי האי קרים סימפרופול, כך לפי דבריו של סטפן ווד, בכיר בחברה האמריקנית.

לפי ההערכות חברת הלוויין, יותר מ-550 אוהלי חיילים ומאות כלי רכב רוסיים הגיעו לחצי האי קרים. כמו כן, גם במוקדים אחרים בחצי האי  נצפו חיילים וציוד צבאי רוסי. בנוסף, לראשונה צולם על ידי MAXAR משלוח צבאי רוסי ליד העיר סלבנה שבצפון חצי האי קרים, שכולל בין היתר כלי רכב משוריינים.

בתוך כך, מוקדם יותר היום קרא נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לאמריקנים השוהים באוקראינה לצאת מהמדינה באופן מיידי והזהיר כי "המצב עלול להפוך למשוגע במהירות". ביידן אמר את הדברים בריאיון לרשת NBC האמריקנית והוסיף כי הוא לא יישלח חיילים לפנות אזרחים אם המצב יתדרדר. "אזרחים אמריקנים צריכים לעזוב עכשיו", אמר הנשיא. "זה לא כמו התמודדות עם ארגון טרור. אנחנו מתמודדים מול אחד מהצבאות החזקים בעולם, זו סיטואציה שונה מאוד והמצב יכול להפוך למשוגע מאוד מהר".

כזכור, אתמול וברקע שיא המתיחות מול אוקראינה, רוסיה החלה בתרגיל צבאי ענק בבלארוס שיימשך 10 ימים, במסגרתו רוסיה העבירה שני גדודים של מערכת הנ"מ המתקדמת שלה S-400 ומטוסי קרב רבים. במקביל, בארה"ב גינו את המהלך וכינו את התרגיל כ"הסלמה".

חיילים של צבא רוסיה
חיילים של צבא רוסיה | צילום: רויטרס

בד בבד, מוקדם יותר השבוע דיווחה סוכנות הידיעות "אינטרפקס" הרוסית כי 6 אוניות מלחמה השייכות לצי הרוסי עושות את דרכן מהמזרח התיכון לים השחור - שנתחם בין היתר על ידי אוקראינה, כשברקע שיא המתיחות בגבולות המזרח אירופים והמבוי הסתום בניסיונות הדיפלומטיים למנוע מלחמה בין שתי המדינות.