מטוס עלה באש במהלך נחיתת חירום ברוסיה; 41 בני אדם נהרגו

דקות לאחר המראת טיסת "אירופלוט", שעליה היו 78 נוסעים, הכריז הצוות על מצב חירום בשל כשל טכני. מחקירת האירוע עולה שהאש פרצה כשהמטוס גירד את מסלול הנחיתה. רוסיה: "לא נקרקע הדגם"

זמן צפייה: 01:20

לפחות 41 נוסעים נהרגו אמש (ראשון) בהתרסקות מטוס של חברת התעופה "אירופלוט" במוסקבה. המטוס, מדגם סוחוי סופרג'ט 100, המריא מנמל התעופה שמרטייבו שנמצא בקרבת העיר מוסקבה אל מורמנסק, כשעליו 78 נוסעים.

דקות ספורות לאחר ההמראה הכריז צוות המטוס על מצב חירום בשל כשל טכני, וכלי הטיס החל לעשות את דרכו בחזרה לנמל התעופה. מחקירת האירוע עולה כי אש פרצה במנועי המטוס לאחר שביצע נחיתה קשה וגלגליו גירדו בעוצמה את מסלול הנחיתה ובערה בחלק האחורי של המטוס. חלק מהנוסעים הצליחו להימלט בזכות מגלשות חירום שנפתחו בחלקו הקדמי של כלי הטיס.

שר התחבורה הרוסי, יבגני דיטריך, אמר היום כי 33 נוסעים שרדו את הנחיתה הקשה. במקביל, הודיעה רוסיה כי מצאה את תיעוד הטיסה וכי נסיבות התאונה נבדקות, וכי אין בכוונתה לקרקע את דגמי הסוחוי סופרג'ט 100. עדיין לא ידוע מה גרם לשריפה, וצוות החקירה בודק אם מדובר בניצוץ כלשהו או בברק שפגע במטוס.

כתבות נוספות בנושא

בדיקת הקופסה השחורה: דמיון בין מקרה המטוס האתיופי והאינדונזי

התרסקות המטוס באתיופיה: כך קרובי הישראלים מחפשים אחר שרידיהם

מנכ"ל בואינג: "עדכון התוכנה של דגם המטוס שהתרסק יצא בקרוב"

מטוס
מטוס | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נתניהו התייחס הבוקר לנחיתת החירום של המטוס הרוסי במוסקבה, שבמהלכה נהרגו 41 בני אדם, ואמר: "אני שולח תנחומים לנשיא פוטין ולעם הרוסי על אובדן חיי האדם באסון המטוס במוסקבה. אנו מחזקים את העם הרוסי בשעה קשה זו".

כזכור, לפני כשבועיים חשפו תחקירים בארצות הברית התנהלות לקויה ורשלנות בייצור דגם ה-787 של חברת בואינג, הדרימליינר. "אני חושב שהאיכות לא בראש סדר העדיפויות של החברה". אמר ריץ' מסטר, טכנאי לשעבר בחברה שפוטר בשנה שעברה. "זה ייצור לשם רווח. באופן אישי מצאתי שפופרת של חומר איטום, אומים, כבלים, נורות בחלק האחורי של המטוס". הפסולת שעליה דיווחו העובדים עלולה לגרום להתלקחות במטוס.

התחקיר, שערך "הניו יורק טיימס", חשף תרבות ארגונית שמעדיפה מהירות על פני איכות. התחקיר נערך במפעל בנורת' צ'רלסטון שבקרוליינה הדרומית, שבו מייצרים את הדגם וכלל מאות אימיילים פנימיים, מסמכי תאגיד ורישומים פדרליים. כמו כן נשמעו תלונות של עובדים על שיטות ייצור פגומות, חלקים שבורים שהושארו במטוסים ונקמה בעובדים שהתריעו על בעיות.

מפעל ייצור של מטוסי בואינג 787
מפעל ייצור של מטוסי בואינג 787 | צילום: החדשות 13

בחודש שעבר הודיעה חברת בואינג כי תפחית את הייצור של מטוסיה מדגמי 737 - MAX, ל-42 מטוסים בחודש במקום 52. זאת, בעקבות התרסקות המטוסים באתיופיה בחודש שעבר ובאינדונזיה בחודש אוקטובר. מנכ"ל החברה, דניס מילנבורג, אמר כי "כעת אנו יודעים שיש קשר סביר בין שני אירועי ההתרסקות באינדונזיה ובאתיופיה. החברה ממשיכה להתקדם בעדכון התוכנה למטוסי 737 כדי למנוע מתאונות כאלה להתרחש בעתיד".

לפני כחודש, הודיעה שרת התחבורה האתיופית כי הטייסים שהטיסו את מטוס הבואינג 737 מקס, בטיסה במארס האחרון, פעלו על פי ההנחיות וכלי הטיס היה במצב טוב וראוי לשימוש. בדוח המסכם את ממצאי החקירה הראשונית, נקבע כי ההמראה הייתה תקינה, וכי הטייסים פעלו לפי הפרוטוקול - אך לא הצליחו להשתלט על המטוס.

כזכור, במארס האחרון התרסק מטוס של חברת "אתיופיין איירליינס" שעשה את דרכו מאדיס אבבה בירת אתיופיה לניירובי בירת קניה, כשעליו 149 נוסעים ושמונה אנשי צוות, שבהם הישראלים שמעון ראם ביטון ואבי מצליח. בחודש אוקטובר האחרון, מטוס נוסעים של חברת "ליון אייר" האינדונזית התרסק במהלך טיסת פנים מול חופי המדינה, זמן קצר לאחר שהמריא משדה התעופה בבירה ג'קרטה. על המטוס היו 189 נוסעים ואנשי צוות. בשני המקרים כאמור, מדובר היה במטוס של חברת בואינג מדגם 737 - MAX.