דו"ח של המודיעין הבריטי: "שחיתות מדבקת" בצבא רוסיה

על פי הדו"ח, חיילים רוסים משלמים מאות דולרים על מנת לרכוש לעצמם מגני גוף וציוד מגן אישי. עוד נטען כי בעיות לוגיסטיות הן חלק מהסיבות לליקויים בלחימה הרוסית. כמו כן, בבלארוס דווח כי צבא רוסיה יצטייד מחדש במטוסי קרב שיכולים לשאת נשק גרעיני

חיילים רוסים צועדים במחנה פריבלנויה, ליד סימפרופול, בחצי האי קרים
חיילים רוסים צועדים במחנה פריבלנויה, שעל יד העיר סימפרופול בחצי האי קרים | צילום: רויטרס

על פי דו"ח המודיעין היומי של משרד ההגנה הבריטי שפורסם היום (שבת), "שחיתות מדבקת" ובעיות לוגיסטיות הן חלק מהסיבות לביצועים הלקויים של צבא רוסיה במלחמה באוקראינה. עוד נטען כי חיילים רוסים נאלצים לקנות לעצמם ציוד מגן אישי.

על פי הדו"ח, חיילי מילואים רבים שגויסו לצבאו של ולדימיר פוטין, צריכים לקנות מכספם מגן גוף, וכי מחירם עלה באופן משמעותי. כיום, וסט מהדגם אותם צריכים החיילים לרכוש עולה באינטרנט כ-640 דולר ליחידה. עלייה של יותר מ-25 אחוזים ממחיר הפריט לפני כחצי שנה.

עוד על פי משרד ההגנה, כמות הציוד הממוצעת שצבא רוסיה מעניק לחיילים שלו כמעט בוודאות נמוכה יותר מהכמות שחולקה בעבר – שהייתה נמוכה גם היא. בשנת 2020 הרשויות ברוסיה הודיעו כי ציידו את הצבא בכ-300 אלף ערכות מיגון אישיות, וכי הכמות הזו אמורה להספיק "לכוח הפרוס כרגע באוקראינה".

במקביל, בתקשורת המקומית בבלארוס דווח כי משרד החוץ הרוסי אישר הצטיידות מחודשת במטוס הקרב הבלארוסי SU-25, שיכול לשאת נשק גרעיני.

חיילים רוסים מחוץ למחנה פריבלנויה, ליד סימפרופול, בחצי האי קרים
חיילים רוסים מחוץ למחנה פריבלנויה, ליד סימפרופול, בחצי האי קרים | צילום: רויטרס

כזכור, ביום חמישי האחרון התראיין דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב לעיתון הרוסי "איזבסטיה", בו התייחס בין היתר ל"מבצע הצבאי המיוחד" של רוסיה באוקראינה, ולאפשרות של משא ומתן עם השלטונות בקייב ועם המערב על עתיד הלחימה. כמו כן, פסקוב התייחס גם ליחסיה של הפדרציה עם מדינות המערב, לרבות עם ארצות הברית.

בתוך כך, פסקוב צוטט כשהוא טוען כי "מטרות המבצע הצבאי המיוחד של רוסיה - נותרו ללא שינוי, אם כי ניתן להשיגן גם באמצעות משא ומתן. אנו פתוחים למשא ומתן כדי להשיג את המטרות שלנו". למעשה, דבריו של פסקוב לעיתון, מתיישרות עם שורה של הצהרות רוסיות מהשבוע האחרון, בהן רוסיה וכמה מבכיריה, ביניהם גם שר החוץ לברוב, הדגישו את נכונותם לשיח עם קייב. זאת, על רקע כישלונות הצבא הרוסי בחזיתות הלחימה במזרח ובדרום אוקראינה.