דרמה ברוסיה: מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני מת בכלא

נבלני, שנחשב למתנגד החריף ביותר לנשיא ולדימיר פוטין, מת בתאו בבית הסוהר בגיל 47. בעבר הורעל נסיבות מותו עדיין לא ידועות. אימו: "כשראיתי אותו לאחרונה הוא היה בריא ושמח". הנשיא ביידן תקף: "אל תתבלבלו, פוטין אחראי לכך", משרד החוץ במוסקבה הגיב: "ארה"ב צריכה לחכות להוכחות פורנזיות"

אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה ברוסיה
מנהיג האופוזיציה ברוסיה לשעבר, אלכסיי נבלני | צילום: רויטרס

שירות בתי הסוהר הרוסי עדכן היום (שישי) כי איש האופוזיציה אלכסיי נבלני מת, עת שהוא שוהה במאסר בכלא המבודד חארפ, בגיל 47. הקרמלין מסר כי סיבות מותו של מתנגד המשטר, שהוביל הפגנות נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אינן ידועות, וכי בית הכלא מבצע בדיקות למציאתן. כמו כן, נמסר שפוטין עודכן על מותו.

בהצהרת בית הכלא על מותו של נבלני נמסר כי הוא "לא חש בטוב לאחר הליכה ואיבד הכרה, כלל ניסיונות ההחייאה במשך כחצי שעה לא הועילו - והפראמדיקים קבעו את מותו". קרוביו של מנהיג האופוזיציה עדיין לא משארים בוודאות את מותו, ועורך דינו מסר כי "אדם מטעמו ביקר את נבלני לפני יומיים - הוא לא ציין דבר על בריאותו ולא ניכרו עליו סימנים מחשידים".אימו של מתנגד השלטון אמרה כי ראתה את בנה ביום שני, אז לדבריה הוא היה "חי, בריא ושמח". בעבר נבלני טופל בבית הכלא עקב תלונות על "תת תזונה ואף התעללות".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיב למותו של מנהיג האופוזיציה בהצהרה שנשא הערב, במהלכה אמר: "פוטין הרעיל אותו, שלח אותו לכלא ולבידוד וכל זה לא מנע ממנו לפרסם את האמת. הוא יכל לחיות בביטחון בחו"ל אבל במקום זה הוא חזר לרוסיה כשהוא יודע מה יקרה לו, אבל הוא עשה את זה בכל מקרה כי הוא האמין ברוסיה", וקבע: "אל תתבלבלו, פוטין אחראי למותו". עוד הוסיף: "פוטין לא רק מאיים על אזרחים של מדינות אחרות אלא גם מבצע פשעים נוראים כנגד האזרחים שלו".

"נבלני ידע על מה הוא נלחם ולשם מה הוא מת. אנחנו נמשיך לתמוך באוקראינה כנגד הפשעים של פוטין", המשיך הנשיא ביידן, "אנחנו חייבים להבין עם מה אנחנו מתמודדים. הנשיא לשעבר שלנו הזמין את פוטין לתקוף את בנות בריתנו בגלל שהן לא משלמות. אני אשתוק כדי לא להגיד מה אני באמת חושב על זה. כל עוד אני נשיא, ארה"ב מחוייבת לבנות בריתה בנאט"ו".

Whatsapp Image 2023 07 11 At 2
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן הודיע כי ארצות הברית בודקת את הדיווחים שהגיעו מרוסיה. מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, הגיב גם הוא למותו של נבלני, ומסר: "אם הדיווחים נכונים, השלטון הרוסי אחראי לכך - והדבר  מעיד על הריקבון הפושה במסדרונותיו". בתגובה להאשמות מצד הבכירים האמריקנים, משרד החוץ הרוסי הגיב: "ארצות הברית צריכה לחכות להוכחות פורנזיות בנוגע למותו של נבלני".

שרת החוץ של צרפת הגיבה על מותו בחריפות: "נבלני שילם בחייו על התנגדותו למשטר הדיכוי הרוסי, מותו מזכיר מה מתרחש תחת שלטון פוטין". ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק אמר: "חדשות נוראיות, נבלני הפגין אומץ רב לאורך חייו". נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי האשים את נשיא רוסיה במות מתנגדו: "פוטין מעוניין בשמירה על כיסאו בלבד".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

סגנו של נבלני, איבן זדאנוב, הודיע כי משפחתו של מנהיג האופוזיציה לא קיבלה הודעה רשמית על מותו. העיתונאי זוכה פרס נובל דמיטרי מוראטוב האשים את תנאי הכלא הירודים במותו, והאשים את פוטין בהעברתו למתקן כליאה זה.

אלכסיי נבלני, מנהיג מאופוזיציה הרוסית
אלכסיי נבלני, מנהיג מאופוזיציה הרוסית | צילום: רויטרס

לאורך פעילותו הפוליטית, נבלני חשף שחיתויות רבות בשלטון הרוסי בראשות פוטין וראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב. מנהיג האופוזיציה ארגן הפגנות רבות נגד המשטר, שהגיעו לשיאן ב-2017, בה יצאו לרחובות רוסיה עשרות אלפי מוחים. ב-2020 הורעל נבלני בטיסת פנים ברוסיה ואושפז עם סכנה לחייו, והחל מ-2021 שוהה במאסר בשל "נסיבות מיוחדות". כמו כן, ב-2013 סיים במקום השני בבחירות לראשות העיר מוסקבה.