תחקיר: רוסיה חטפה לשטחה לפחות 19 אלף ילדים מאוקראינה

לפי ה"ניו יורק טיימס", אלפי ילדים אוקראיניים נלקחו מבתי יתומים ומבתי ספר והועברו בכפייה בידי חיילים רוסיים לשטחים בשליטת רוסיה במטרה "להפנות אותם נגד מולדתם". הנשיא פוטין ונציבת זכויות הילד במדינתו לא הסתירו את התופעה, והציגו אותה בתור "סיוע הומניטרי". בית הדין הפלילי הבינ"ל הוציא נגד השניים צו מעצר בגין ביצוע פשעי מלחמה. חוקרים: "הדבר עשוי להיחשב כרצח עם על פי אמנת ז'נבה"

בית יתומים מאוקראינה

ממשלת אוקראינה אימתה את זהותם של לפחות 19 אלף ילדים אוקראינים שהועברו בכפייה לרוסיה ולשטחים שכבשה באוקראינה, כך לפי תחקיר שפורסם היום (רביעי) בעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס". התחקיר ציטט ארגוני זכויות אדם אוקראיניים ובינלאומיים, שאספו ראיות, מהן עולה כי טרסנפר של ילדים מאוקראינה בוצע בידי רוסיה באופן מכוון ושיטתי, במטרה "להפנות את הילדים נגד מולדתם ולהפוך אותם לאזרחים נאמנים של רוסיה".

לודמילה דניסובה, לשעבר הממונה על זכויות האדם באוקראינה, הציגה לעיתון מסמכים, לפיהם "המוני" ילדים נלקחו מבתי יתומים ומבתי ספר באוקראינה בידי חיילים ושוטרים רוסיים, שהעבירו אותם באוטובוסים לשטחים בשליטת רוסיה - שם שוכנו אצל "משפחות אומנה". על פי התחקיר, בחודשים האחרונים אותרו 387 ילדים שהועברו בכפייה משטח אוקראינה, באמתלה של "חילוץ מאזור מלחמה" - והובאו חזרה לבתיהם באמצעות ארגוני סיוע.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונציבת זכויות הילד במדינתו מריה לבובה-בלובה הודיעו באופן רשמי על טרנספר של ילדים מאוקראינה, תוך הצגתו כ"סיוע הומניטרי". צו מעצר בגין ביצוע פשעי מלחמה הוצא נגד השניים בבית הדין הפלילי הבינלאומי, ואותן הודעות פומביות משמשות כעת נגדם. לבובה-בלובה אף פרסמה תמונות של ילדים ברשתות החברתיות ביוני האחרון וכתבה: "עד לאחרונה, החבר'ה האלה התחבאו מהפגזות במרתפים במריופול, וכעת - הם בחופשת קיץ אמיתית".

דגל אוקראינה על רקע בניין הרוס במריופול
דגל אוקראינה על רקע בניין הרוס במריופול | צילום: רויטרס

חוקרי פשעי מלחמה ציינו בפני "ניו יורק טיימס" כי טרנספר של ילדים עשוי להיחשב כרצח עם על פי אמנת ז'נבה, וכי התופעה הנוכחית חריגה במשפט הבינלאומי, בין היתר בגלל היקפה ומשך הזמן שבו התרחשה.