נשיא איראן באו"ם: "המזרח התיכון בוער. תוכנית השלום תיכשל"

רוחאני אמר בנאומו בעצרת הכללית כי "האזור שלנו על סף קריסה. אירוע קטן יכול לגרום לבערה גדולה". עוד התייחס בדבריו לאפשרות של מו"מ עם ארה"ב: "לא נדון תחת סנקציות"

זמן צפייה: 01:33

נשיא איראן חסן רוחאני נאם היום (רביעי) בעצרת האו"ם, בפתח דבריו, ציין רוחאני תוכנית השלום של ממשל טראמפ, שצפויה להתפרסם בקרוב, ואמר: "המזרח התיכון בוער, וארצות הברית והציונים כופים על הפלסטינים תוכנית שבה מכירים בירושלים כבירת ישראל, ושטחי הגולן מסופחים אל השטחים הכבושים. תוכנית השלום הזו - אבודה מראש". עוד אמר: "האזור שלנו על סף קריסה. אירוע קטן יכול לגרום לבערה גדולה. לא נספוג את ההתערבות הפרובוקטיבית של זרים. נגיב בכוח לכל עבירה או פגיעה בביטחוננו או ריבונותנו".

הוא תקף את ארה"ב והכריז כי מדינתו לא תנהל משא ומתן עם האמריקנים תחת לחץ הסנקציות. "העם האיראני לא יישב לשולחן המו"מ עם אויב, שמנסה להוביל אותנו לשיחות תחת לחץ של עוני וסנקציות", אמר.

עוד התייחס לסנקציות ואמר: "במשך שנה וחצי הממשל האמריקני ניסה למנוע מטהראן גישה לכלכלה העולמית", והוסיף: "בשם עמי וארצי, אני מודיע שהתגובה שלנו למו"מ תחת סנקציות - היא שלילית".

נשיא איראן חסן רוחאני נואם בעצרת האו''ם
נשיא איראן חסן רוחאני נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לקראת פרסום תוכנית השלום: גנץ נפגש עם פרידמן וגרינבלט

משמעון פרס ועד הטליבאן: 20 שנים ליום השלום הבין-לאומי

לאחר פרסום תוכנית השלום: ג'ייסון גרינבלט יעזוב את תפקידו

במהלך נאומו סיפר רוחאני כי מדינתו תיזום "קואלציית תקווה" להגנה על הניווט הימי במפרץ הפרסי ובמצרי הורמוז. "אני רוצה להזמין את כל המדינות שנפגעו מהאירועים האחרונים במצרים להצטרף לקואליציה, שמטרתה היא לקדם את שלום, שגשוג והבנה הדדית בין כל מדינות האזור", אמר.

הוא תקף את הקמת הברית של המדינות המערביות שפועלות להגנה על הניווט הימי במפרץ הפרסי, ואמר: "כל יוזמה באזור שחברים בה כוחות זרים, היא התערבות ברורה בענייני ריבונות המדינות שבמפרץ".

עוד תקף רוחאני על חברות אמריקנית בברית זו, ואמר: "ארצות הברית מסכנת את היציבות והשלום המקומי. היא לא צריכה להיות אמונה על הביטחון באזור. היא נכשלה בהפחת מקרי טרור, באפגניסטן, עיראק וסוריה. היא תומכת בקיצוניים, טאליבניזם ודאעשיזם".

דונלד טראמפ בעצרת האו''ם
דונלד טראמפ בעצרת האו''ם | צילום: חדשות 13

רוחאני המשיך לתקוף את ארה"ב בדבריו ואמר: "ארצות הברית היא לא שכנתנו, היא אינה נמצאת במזרח התיכון. ארה"ב אינה דוברת או המגינה של אף מדינה". וכן ציין כי "הדרך הטובה ביותר לשלום היא דרך שלום פנימי, ודיפלומטיה כלפי חוץ".

בטרם עלה רוחאני לנאום, אמר נשיא לבנון, מישל עון, בנאומו: "ההפרות הישראליות להחלטת האו"ם 1701 לא הפסיקו אפילו ליום אחד באוויר ביבשה ובים. וכמו כן, התקופנות הגלויה שקרתה בחודש שעבר באזור מגורים בלב ביירות, היא ההפרה המסוכנת ביותר להחלטה זו".