"יום שלישי הגדול": ניצחונות סוחפים לביידן וטראמפ בפריימריז

אזרחי ארה"ב יצאו לבחור ב-15 מדינות את המועמד המועדף עליהם למירוץ לנשיאות, והתוצאות לא בישרו על הפתעה גדולה - בדרך לשידור חוזר של הבחירות הקודמות. ללא מתחרים משמעותיים, הנשיא המכהן ג'ו ביידן נמצא בדרכו לניצחון קליל במפלגה הדמוקרטית, וגם הנשיא לשעבר טראמפ בדרך לניצחון על ניקי היילי לפחות ב-11 מדינות

זמן צפייה: 02:49

ארצות הברית יצאה לסבב ההצבעה הגדול של הפריימריז, ושני המועמדים הסופיים לנשיאות התבהרו: בחירות הפריימריז במפלגה הדמוקרטית והרפובליקנית הגיעה לשיאה הלילה (רביעי) עם "יום שלישי הגדול" במסגרתו יצאו האמריקנים ב-15 מדינות לבחור את המועמד המועדף עליהם, והנשיא המכהן ג'ו ביידן יחד עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מסתמנים כשני המועמדים לנשיאות בבחירות שייערכו בנובמבר השנה.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שמבקש להיבחר לארבע שנים נוספות, נראה בדרך לניצחון סוחף מול המועמדת שמולו ניקי היילי ב"יום שלישי הגדול" לאחר ספירת כ-95% מהקולות, עם ניצחונות במדינות צפון קרוליינה, וירג'יניה, קולורדו, אלסקה, טנסי (77.3%), טקסס (77.8%), ארקנסו (75.7%), אלבמה (83.2%), אוקלהומה (81.8%) ומיין. בורמונט עדיין לא התבהרה זהות המנצח, כשגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר היילי מובילה עם 49.8% מהקולות מול 45.9% של טראמפ.

לפי תוצאותיו הדומיננטיות, טראמפ צפוי להבטיח את מקומו כמועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות בקרוב מאוד, ואולי כבר בשבוע הבא יוכל לנצח את היילי במירוץ באופן רשמי. מבחינתה של היילי, שסירבה לפרוש עד כה בטענה שלמצביעי המפלגה מגיעה מועמדת חדשה וצעירה יותר, סבב הבחירות הנוכחי מסתמן ככישלון חרוץ.

דונלד טראמפ במאר-א-לאגו
דונלד טראמפ במאר-א-לאגו | צילום: רויטרס
ניקי היילי
ניקי היילי | צילום: רויטרס
מדבקת "הצבעתי
מדבקת "הצבעתי | צילום: רויטרס

מבחינת הנשיא המכהן ביידן, הוא לא ניצב מול שום תחרות אמיתית בפרמייריז השנה, ונמצא בדרכו לניצחון קל במדינות ארקנסו, קליפורניה (88.4%), קולורדו, מסצ'וסטס, איווה (90.9%), מיין (92.8%), מינסוטה, צפון קרוליינה, אוקלהומה, טנסי (92.1%), טקסס, יוטה, ורמונט (89.5%) וורג'יניה.

בנאום ערב הבחירות אמר הנשיא ביידן: "הבחירות של הערב מותירות לעם האמריקני בחירה ברורה: האם נמשיך להתקדם, או שנאפשר לדונלד טראמפ לגרור אותנו חזרה לתוך הכאוס, הפילוג והחושך שהגדירו את כהונתו הקודמת?". בנאום ניצחון באחוזתו במאר-א-לאגו שב טראמפ לנושא המהגרים בו הוא עוסק לרוב, ואמר כי "יש מיליוני בני אדם שפולשים למדינה שלנו. זו פלישה, הפלישה הגרועה ביותר ככל הנראה".

שרשרת טראמפ על מבציע
שרשרת טראמפ על מבציע | צילום: רויטרס
בחירות בפריימריז בארה"ב
בחירות בפריימריז בארה"ב | צילום: רויטרס
דגלי הצבעה לטראמפ
דגלי הצבעה לטראמפ | צילום: רויטרס

למרות חשיבותו של "יום שלישי הגדול", הפריימריז לא יוכרעו באופן סופי מהתוצאות - שכן אף אחד מהמועמדים לא יוכל להגיע כבר כעת למספר הצירים הנדרש כדי לזכות במועמדות מפלגתו. טראמפ יצטרך לזכות ב-1,215 מתוך סך 2,429 הצירים שמחולקים בפריימריז הרפובליקניים, בעוד שביידן צריך 1,968 צירים מתוך 3,934. בכל אופן, הבחירות המקדימות יימשכו עד ליוני. הכנס הלאומי של המפלגה הרפובליקנית ייערך ביולי והכנס הלאומי של המפלגה הדמוקרטית ייערך באוגוסט - ובהם יוכרזו מועמדי המפלגות לנשיאות באופן רשמי.