במרוקו נאבקים כדי למצוא ניצולים: "השכנים שלנו נקברו בהריסות"

כוחות החילוץ וההצלה במרוקו ממשיכים במאמצים למצוא סימני חיים מבין הריסות הרעש הקטלני שפקד את הממלכה. יותר מ-2,000 בני אדם נספו ועוד אלפים נפצעו. על רקע האסון, הזהיר מבקר המדינה: "ישראל כושלת בהיערכותה לרעידות אדמה". מומחה: "רעידה חזקה בישראל - שאלה של זמן"

זמן צפייה: 05:17

ממדי ההרס במרוקו ממשיכים להיחשף ככל שנוקפות השעות. מניין ההרוגים באסון הרעש עומד נכון להיום (ראשון) על יותר מ-2,000 בני אדם. עוד אלפים נפצעו ורבים מוגדרים נעדרים. אחרי שעות של חרדה, חודש הקשר עם כל הישראלים. מאמצים מסביב לשעון לחילוץ לכודים שקבורים מתחת להריסות. בעולם וגם בישראל נערכות משלחות הסיוע לסייע בחילוץ הנעדרים. שליחת חדשות 13, מיה איידן, מדווחת ממרוקו.

פאטימה, בת 50, סיפרה ל-CNN כי ביתה בעיירה אסני שלמרגלות רכס הרי האטלס נהרס ברעידת האדמה: "בקושי הספקתי לתפוס את הילדים ולברוח החוצה - וראיתי את הבית שלי קורס מול עיניי. גם בית השכנים קרס. הם נקברו תחת ההריסות". מוסטפה, המתגורר גם הוא באזור, תיאר את רגעי האימה:" הרעש היה מחריש אוזניים, הרגשתי כאילו רכבת חולפת באמצע הסלון".

בינתיים, מטוס של חברת הביטוח "פספורטכארד" בשיתוף "מגנוס איתור וחילוץ" צפוי לנחות הערב בנמל התעופה בקזבלנקה כדי לסייע בחילוץ ישראלים מהממלכה.

מוקדם יותר הודיע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כי אחרי החגים יפרסם דו"ח מקיף בנוגע להיערכות של מדינת ישראל לרעש חזק: "נראה שלמרות נורות האזהרה - מדינת ישראל כושלת בהיערכותה לרעידות אדמה. על ראש הממשלה והשרים הרלוונטיים לתקן את הליקויים באופן מיידי".

ד"ר אריאל היימן, גיאולוג וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, אמר כי "אסון רעידת האדמה במרוקו הוא תמרור אזהרה נוסף לישראל. רעידה שכזו, או אולי חזקה ממנה, זה רק עניין של זמן - לא שאלה של האם אלא של מתי. בניגוד לאיומים הנשלטים על ידי בני אדם, כמו האיום האיראני, חיזבאללה, או הקרע הפנימי, ארוע רעידת אדמה הוא בלתי נשלט וכל שנותר וקריטי זה להתכונן אליו כדי לצמצם את נזקיו.

ד"ר היימן הוסיף: "אמנם נעשות פעולות מסוימות, כמו תרגילים, תכנון ארוך טווח, מערכת התרעה קצרת מועד ועוד. אך דרושים באופן מיידי לפחות שלושה דברים מרכזיים: חיזוק של מבני ציבור ומבנים נוספים, חינוך האוכלוסיה, הקמת גוף עם אחריות, סמכות ותקציב משמעותי שינהל את ההיערכות לפני, והטיפול במדינה לאחר קרות רעידת האדמה. לךאין כיום גוף כזה והנושא לא מוגדר ומבוזר".