ביידן לפוטין: "אם רוסיה תפלוש לאוקראינה - התגובה תהיה מהירה ונחרצת"

בשיחה שנמשכה כשעה איים הנשיא האמריקני על זה הרוסי, ואמר כי פלישה למדינה השכנה ותגרור סבל נרחב. הקרמלין: "האזהרות הגיעו לשיאי אבסורד". לפני כן שוחח פוטין עם הנשיא הצרפתי שאמר לו כי לא ניתן ליצור דיאלוג כן בצל ההסלמה

זמן צפייה: 07:52

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הערב (שבת) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על המשבר באוקראינה והחשש מפלישה רוסית. הנשיא האמריקני הזהיר את מקבילו כי "אם רוסיה תפלוש לאוקראינה - התגובה תהיה מהירה ונחרצת". מהבית הלבן נמסר כי השיחה נערכה ביוזמת הקרמלין ונשמכה כשעה.

במהלך השיחה, המשיך ביידן והזהיר כי "פלישה רוסית תוביל לסבל רחב היקף ותפגע במעמד של רוסיה. ארצות הברית מוכנה לנהל דיון דיפלומטי סביב תרחישים אחרים". גורם אמריקני בכיר אמר לאחר השיחה כי הניבה שינוי משמעותי וכי לא ברור בשלב זה אם רוסיה תבחר בדרך דיפלומטית לפתרון המשבר או תמשיך בפעולות צבאיות.

טנקים אוקראינים בגבול עם רוסיה
טנקים אוקראינים בגבול עם רוסיה | צילום: רויטרס

בקרמלין אמרו כי השיחה נערכה בצל "היסטריה" ופחד מפני פלישה רוסית בלתי נמנעת. לדבריהם, הדיבורים על הפלישה הגיעו לשיאי אבסורד וכי רוסיה עדיין בוחנת את הצעת ארצות הברית ותיתן תשובות לגביה בקרוב.

מוקדם יותר שוחח הנשיא הרוסי גם עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שאמר לפוטין כי ההסלמה והמתיחות לא מאפשרת דיאלוג כן. הנשיא הרוסי טען כי כל השמועות על פלישה הן בגדר ספקולציה פרובוקטיבית. לפי הודעת ארמון האליזה, השיחה נמשכה כ-90 דקות.

בינתיים באוקראינה, אלפים הפגינו בבירה קייב בעצרת למען אחדות העם ונגד פלישה זרה. הם צעדו ברחובות הבירה, הניפו את דגלי הלאום ושרו "תהילה לאוקראינה". שלטים הונפו באוויר שקראו "האוקראינים יתנגדו" ו"פולשים חייבים למות".

People Take Part In Unity March In Kyiv
אוקראינים בהפגנת האחדות בקייב | צילום: רויטרס

כמו כן, שר הביטחון בני גנץ קיים היום התייעצויות ביטחוניות בנוגע למצב באוקראינה. בהמשך להתפתחויות, גנץ הנחה את צה"ל להיערך לאפשרות שיידרש סיוע בהבאת ישראלים לארץ, בהתאם לתרחישים והערכות המצב.

People Take Part In Unity March In Kyiv
אוקראינים בהפגנת האחדות בקייב | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען כי ההצהרות על פלישה קרובה של רוסיה למדינות זורעות פאניקה ודרש לראות הוכחות שמצביעות על פלישה. "כל המידע שמופץ רק יוצר בהלה ולא מסייע לנו", אמר הנשיא האוקראיני. "אם למישהו יש מידע שמצביע במאה אחוז על פלישה - שיעביר אותו לנו".

ארצות הברית הורתה לפנות את מרבית אנשי הצוות הדיפלומטי מהשגרירות האמריקנית בקייב בירת אוקראינה, על רקע החשש כי הפלישה הרוסית למדינה קרובה. "השגרירות תשמור על נוכחות קונסולרית קטנה בלבוב שבאוקראינה כדי לטפל במצבי חירום, אך לא תוכל לספק דרכונים, ויזות או שירותים שגרתיים", נמסר ממשרד החוץ האמריקני. מדינות רבות נוספות קראו לאזרחיהן לצאת מאוקראינה ופינו את הדיפלומטים.

People Take Part In Unity March In Kyiv
אוקראינים בהפגנת האחדות בקייב | צילום: רויטרס