הנשיא הפולני מאשים: "פוטין עומד מאחורי משבר הפליטים בגבול"

בוורשה מאשימים שזרם הפליטים שהגיע בשל פעולות הנשיא הבלארוסי נעשה בעידוד רוסיה. זאת, לאחר שמאות פליטים מהמזה"ת הגיעו למזרח אירופה, ובתגובה פולין שלחה כ-15 אלף חיילים לגבולותיה

בלארוס - מרכז קליטה למהגרים בגבול
בלארוס - מרכז קליטה למהגרים בגבול | צילום: רויטרס

משבר הפליטים במזרח אירופה: ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי האשים היום (רביעי) את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, במשבר הגבול עם בלארוס. פולין עמדה בפני ניסיונות רבים לפריצת גבולה מכיוון האיחוד האירופי - ותיגברה את כוחותיה בלא פחות מ-15,000 חיילים, על פי דברי שר ההגנה במדינה.

ראש ממשלת פולין האשים את ולדימיר פוטין כעומד מאחורי משבר המהגרים בגבול, בעוד נשיא רוסיה ובעל בריתה המרכזי של מינסק בקרמלין, הפנה את האשמה דווקא כלפי אירופה. לטענת פולין, הסיבה להסלמה היא בעקבות פעולותיו של נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, בעידודה של רוסיה. כחלק מתפקידה כבת ברית של בלארוס, רוסיה עלולה להצטרף לסכסוך אלים בגבול כחלק מהצורך בהתערבות בעת משבר הומניטרי.

פליטים מבלארוס על גבול פולין
פליטים מבלארוס על גבול פולין | צילום: רויטרס

בתוך כך, פולין וליטא הכריזו על מצב חירום בגבולותיהן עם בלארוס, והאשימו את לוקשנקו בהסעת מבקשי מקלט מהמזרח התיכון, לגבולות עם האיחוד. אלפי מהגרים מבלארוס נתקעו בגבול במרכז המחלוקת הבינלאומית, כאשר במשך חודשים האיחוד האירופי - וכעת גם נאט"ו וארה"ב - מאשימות את נשיא בלארוס בכך שעורר משבר מהגרים מחודש ביבשת.

הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, שזכה בשנה שעברה בבחירות בבלארוס, מכחיש שעודד מהגרים להגיע לגבולות האיחוד האירופי, בעיקר מאזור המזרח התיכון. זאת, לדברי האיחוד האירופי, כנקמה על הסנקציות שהוטלו על בלארוס בעקבות תקיפתו האכזרית את המוחים נגדו.

בלארוס - מרכז קליטה למהגרים בגבול
בלארוס - מרכז קליטה למהגרים בגבול | צילום: רויטרס

המצב הגיע השבוע לשיא חדש, עם ניסיונות חוזרים ונשנים של פליטים להפיל את גדר התיל שהוקמה בגבול המזרחי של פולין.

שר ההגנה של פולין, מריוש בלשצ'ק, מסר לרדיו המקומי: "זה לא היה לילה רגוע. בוצעו ניסיונות רבים לפרוץ את הגבול". לפי משטרת פולין ומשמר הגבול במדינה, בשני אירועים נפרדים היו מעורבות קבוצות של כ-50 בני אדם, ולצידן נרשמו 599 ניסיונות נוספים לחציית הגדר באופן לא חוקי. תשעה מהגרים מהמזרח התיכון נעצרו במסגרת זו. פולין ובלארוס האשימו זו את זו באלימות שלכאורה הפעילו כלפי מהגרים שחנו על יד הגדר.