המתיחות באוקראינה: הנשיאים ביידן ופוטין ישוחחו טלפונית

שני הנשיאים צפויים לקיים שיחה שנייה תוך חודש, כשהמטרה היא למצוא דרך דיפלומטית להוריד את המתיחות בגבולות מזרח אירופה. במקביל, ארה"ב שוחחה עם בנות בריתה באירופה כדי לגבש תגובה משותפת וברורה לסוגיה הרוסית

הנשיא ג'ו ביידן וולדימיר פוטין נפגשים בז'נבה
הנשיא ג'ו ביידן וולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

המתיחות במזרח אירופה: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין צפויים לשוחח היום (חמישי) טלפונית בפעם השנייה החודש, זאת במטרה למצוא דרך דיפלומטית להוריד את המתיחות בגבול אוקראינה.

לפי גורם רשמי בבית הלבן, השניים צפויים לדון בנושאים ביטחוניים ובמצב הביטחוני הכללי באירופה. טרם השיחה, צוותים אמריקנים שוחחו עם עמיתיהם האירופים כדי לגבש תגובה משותפת לסוגיות הביטחוניות של רוסיה.

פגישת הווידאו בין פוטין לביידן
פגישת הווידאו בין פוטין לביידן | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כשלושה שבועות קיימו שני המנהיגים קיימו פגישה בשיחת וידאו מאובטחת באורך שעתיים בנושא אוקראינה. השיחה נעשתה על רקע האזהרות של המודיעין האמריקני מפני פלישה צבאית רוסית לשטחה של אוקראינה כבר בחודש הבא.

בהצהרה של הבית הלבן לאחר השיחה נכתב כי ביידן "הביע את החששות העמוקים של ארה"ב ובעלות בריתנו האירופיות לגבי הסלמה של הכוחות של רוסיה סביב אוקראינה והבהיר כי ארה"ב ובעלות בריתנו יגיבו בצעדים כלכליים ואחרים חסרי תקדים במקרה של הסלמה צבאית".

טנק רוסי במסגרת אימונים בגבול אוקראינה
טנק רוסי במסגרת אימונים בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע שלח פוטין מסר מאיים למערב, לפיו "נשקול את תגובתנו את דרישותינו הביטחוניות לא ייענו". כידוע, פוטין ממשיך להפעיל לחץ על המערב לספק לו ערבויות ביטחוניות לפיהן תיעצר התפשטות כוחות נאט"ו מזרחה ותמנע הצטרפותה של אוקראינה לברית. "הם דחפו אותנו לגבול שאנו לא יכולים לחצות. הם לקחו את זה לשלב שבו אנחנו חייבים להגיד להם 'תעצרו'", אמר פוטין.

במקביל, מוקדם יותר השבוע כ-10,000 חיילים רוסים עזבו את גבול אוקראינה, זאת לאחר תרגיל צבאי שנמשך חודש בגבול. לפי הקרמלין, החיילים חזרו לבסיסי הקבע שלהם. הדיווחים מרוסיה מגיעים ברקע החשש של המערב מפלישה צבאית רוסית לאוקראינה כבר בתחילת השנה הבאה.