מתקרב לניצחון בפריימריז: ביידן ניצח בארבע מדינות נוספות

סגן הנשיא לשעבר ניצח בבחירות המוקדמות למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות במיזורי, מיסיסיפי, איידהו ומישיגן, ופתח פער על יריבו ברני סנדרס. טרם התקבלו התוצאות בשתי מדינות נוספות

זמן צפייה: 03:56

המרוץ לנשיאות ארצות הברית 2020: ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר בממשל אובמה, זכה בפריימריז המפלגה הדמוקרטית במישיגן, מיזורי, מיסיספי ואיידהו הלילה (רביעי), והביס את יריבו, הסנאטור הוותיק ברני סנדרס. כמו כן, טרם נספרו הקולות במדינות הנוספות שבהן התקיימו פריימריז - וושינגטון ודקוטה הצפונית.

סנדרס הפסיד במרוץ החשוב ביותר במהלך הערב, שהתקיים במדינת מישיגן, שם זכה ביידן ב-53.1% מהקולות, לעומת 39.9% שלהם זכה סנדרס. זאת, בשל מספר הקולות שהמדינה מצייגת בכנס הוועידה הדמוקרטית - 125, שם ייבחר המועמד הרשמי מטעם המפלגה להתמודדות מול הנשיא המכהן מטעם המפלגה הרפובלקנית, דונלד טראמפ.


לכתבות נוספות בחדשות 13:

"סופר טיוזדיי" בארה"ב: ביידן ניצח בתשע מדינות; סנדרס צמוד

הפריימריז בניו המפשייר: סנדרס ניצח, ביידן במקום ה-5

הפריימריז הדמוקרטים: ניצחון ראשון לביידן – בקרוליינה הדרומית

ג'ו ביידן, המתמודד בפריימריז המפלגה הדמוקרטית בארה''ב
ג'ו ביידן, המתמודד בפריימריז המפלגה הדמוקרטית בארה''ב | צילום: רויטרס

ביידן, שזכה לתמיכה מוועדי העובדים במישיגן ובמיזורי, ניצח במדינות אלה ככל הנראה בזכות אותם קולות. על פי נתוני CNN, שלושה מתוך עשרה דמוקרטים במישיגן שייכים לאיגוד מקצועי כלשהו, וכך גם כרבע מהמצביעים במיזורי. סגן הנשיא לשעבר הצליח גם לפנות לעובדים הלא-מאוגדים, וזכה ברוב הקולות הללו - כמחצית מהם. סנדרס, לעומת, זכה בפחות מחצי מהם בשתי המדינות.

סגן הנשיא לשעבר הודה לתומכיו עם קבלת התוצאות: "זה היה לילה נהדר. תודה לכולכם על התמיכה! אנחנו מחברים את המפלגה ונצטרך להתאחד כולנו כדי להצליח".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב על הניצחונות של ביידן, וטען שאליזבת' וורן פעלה לפגוע בקמפיין של סנדרס: "פוקהונטאס, שעובדת בשיתוף פעולה עם המפלגה הדמוקרטית, הרסה לחלוטין את הקמפיין של ברני סנדרס. אם היא הייתה פורשת שלושה ימים מוקדם יותר, סנדרס היה מנצח את ביידן. הם גם הצליחו למצוא שני לוזרים נוספים לתמוך בג'ו הישנוני".

המדינות הבאות שבהן יתקיימו אירועי פריימריז הן אריזונה, פלורידה, אילינוי ואוהוי. המדינה החשובה בהן היא פלורידה, שתעניק לזוכה בה 219 קולות בכינוס הדמוקרטי החשוב. על סקר שפורסם בעיתון "הגרדיאן", ביידן מוביל ב-36 נקודות במדינה החשובה. כך שעל פי הסקרים, יהפוך ביידן לנציג מפלגתו בבחירות.


אנדרו יאנג, שהתמודד אף הוא במרוץ אך פרש לפני כחודש, תמך במינויו של ביידן. "המספרים מעידים על כך שביידן מוכרח להיות המועמד מטעם המפלגה להתמודדות מול טראמפ", אמר יאנג. אליזבת וורן, שפרשה גם היא, בחרה שלא לתמוך באף מועמד בשלב זה, אך אחד מיועציו הבכירים של ביידן התייחס לפרישתה ואמר ל-CNN הערב: "וורן לא תומכת באף אחד מהמועמדים באופן פומבי - אך ניתן לראות שתומכיה הולכים עם ביידן".

כזכור, ביידן ניצח בשבוע שעבר ב"סופר טיוזדיי", בטקסס, ווירג'יניה, בקרוליינה הצפונית, באלבמה, באוקלהומה, בטנסי ובארקנסו, ותפס את ההובלה על אף שכבר "הוספד" בידי מתחריו. ברני סנדרס הפרוגרסיבי ניצח בוורמונט, המדינה שבה הוא מכהן כסנאטור, בקולורדו, ביוטה ובקליפורניה. סנדרס נשא דברים ואמר כי "אני מבטיח לכם שבסופו של דבר נזכה במועמדות - ונביס את טראמפ".

ברני סנדרס, מתמודד בפריימריז המפלגה הדמוקרטית בארה''ב
ברני סנדרס, מתמודד בפריימריז המפלגה הדמוקרטית בארה''ב | צילום: רויטרס

ראש בראש: הכירו את המועמדים שנותרו במרוץ

ברני סנדרס: יהודי-אמריקני יליד 1941, מכהן כסנאטור מדינת ורמונט מאז שנת 2007. סנדרס ניסה ללא הצלחה להיות המועמד הדמוקרטי לנשיאות ב-2016. סנדרס התבטא בשבוע שעבר נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכינה אותו "גזען וריאקציונר". סנדרס מגדיר עצמו סוציאלסט.

ג'ו ביידן: יליד 1942, עורך-דין במקצועו. ביידן כיהן כסגן נשיא ארה"ב ה-47 בין השנים 2017-2009, ומסתמן כמועמד המוביל של המפלגה כעת. לפני שמונה לסגן הנשיא, כיהן ביידן כסנאטור מטעם מדינת דלאוור במשך 36 שנים. ביידן נחשב לאוהד ישראל והכריז כי "לא חייבים להיות יהודים כדי להיות ציונים" וכן "ככל שאמריקה חזקה יותר, כך ישראל בטוחה יותר". ביידן משתייך לזרם המרכזי והמתון במפלגה הדמוקרטית.