רבבות בטקסי האשכבה: איראן מתאבלת על מות הנשיא ראיסי

בהוראת המנהיג העליון חמינאי, הרפובליקה האיסלאמית מתעטפת באבל בעקבות מותם של הנשיא, שר החוץ ובכירים נוספים שנספו בהתרסקות המסוק שלשום באזור הגבול עם אזרבייג'ן. ארון הקבורה של הנשיא יועבר היום בערים שונות במדינה, לקראת טקס גדול שיערך מחר בבירה טהרן

זמן צפייה: 03:21

עשרות אלפי איראנים משתתפים היום (שלישי) בתהלוכות וטקסים לזכרם של הנשיא איברהים ראיסי, שר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן ובכירים נוספים, שנהרגו שלשום בהתרסקות מסוק בדרכם חזרה מביקור מדיני באזרבייג'ן.

בעקבות מותו של הנשיא, ובהוראת המנהיג העליון עלי חמינאי, הוכרזו באיראן מספר ימי אבל - שיגיעו לשיאם בהלוויתו של ראיסי בהמשך השבוע. אתמול הכריז סגן הנשיא מושן מנסורי על תפילות המוניות שיחלו היום בתבריז, העיר הגדולה ביותר במחזור מזרח אזרבייג'ן, בו התרסק המסוק הנשיאותי.

בהמשך היום גופותיהם של הנשיא האיראני, שר החוץ ויתר ההרוגים יועברו לעיר הקדושה קום במרכז המדינה, בה מוכשרים רוב אנשי הדת שמכהנים במשרות הציבוריות במשטר האייתוללות.

ארון הקבורה של ראיסי
ארון הקבורה של ראיסי מועבר בתהלוכה בעיר תבריז | צילום: רויטרס
ארון הקבורה של ראיסי מועבר בתהלוכה בעיר תבריז
צילום: רויטרס
שלטים לזכר הנספים בהתרסקות המסוק הנשיאותי איראן ראיסי
שלטים לזכר הנספים בהתרסקות המסוק הנשיאותי | צילום: רויטרס
מתאבלות על מותו של ראיסי בעיר תבריז
מתאבלות על מותו של ראיסי בעיר תבריז | צילום: רויטרס
תהלוכה לזכרו של נשיא איראן ראיסי
צילום: רויטרס

ביום רביעי צפויים להתקיים טקסים גדולים בטהרן. סגן הנשיא מנסורי הודיע כי היום כולו יוקדש לזכר ההרוגים בהתרסקות המסוק, ובמהלכו עסקים יהיו סגורים בכל רחבי המדינה במטרה לאפשר לציבור להשתתף בתהלוכות הזיכרון ההמוניות.

לאחר מכן גופתו של ראיסי תועבר למקדש האימאם א-רידא במשהד, העיר השנייה בגודלה ברפובליקה האסלאמית. במהלך הטקסים במקדש, המנהיג העליון חמינאי צפוי לערוך תפילות לזכר הנשיא.

ארון הקבורה של ראיסי
ארון הקבורה של ראיסי | צילום: רויטרס
נשיא איראן ראיסי ושר החוץ עבדאללהיאן, שנהרגו בהתרסקות מסוק
צילום: רויטרס

כזכור, המסוק שבו טסו ראיסי ועבדאללהיאן אותר בתום חיפושים שנמשכו לאורך כ-14 שעות, במהלכן צוותי החילוץ התקשו להגיע לזירת ההתרסקות בשל תנאי מזג אוויר קשים במיוחד, שכללו גשמים חזקים, רוחות עזות וערפל סמיך. על אף שצוין כי מזג האוויר הקשה על הטסת המסוק, סיבות התאונה עדיין לא פורסמו על-ידי איראן באופן רשמי. בנוסף, לא ברור מדוע מספר כה רב של בכירים איראנים שהו על אותו מסוק ישן.

עם פרסום ההודעה הרשמית על מותו של ראיסי, בערוצי הטלוויזיה האיראניים שודרו הודעות אבל על מותו של הנשיא, שלוו בהקראת פסוקים מהקוראן. על פי כמה דיווחים, תמונות מהזירה מעלות כי המסוק הנשיאותי התרסק על צלע הר.

בנוסף לנשיא ולשר החוץ, בהתרסקות המסוק נהרגו כאמור בכירים נוספים. בין ההרוגים: מוחמד עלי אל-האשם, נציג המשטר הדתי של איראן במזרח אזרבייג'ן, וד"ר מאליק רחמטי, מושל מזרח אזרבייג'ן. בנוסף פורסם כי סרדאר סייד מהדי מוסאווי, אחד מבכירי צוות ההגנה של הנשיא, נהרג אף הוא.