בכירים דמוקרטים מעריכים: הנשיא ביידן בדרך לפרישה

לאחר שבועות בהם הופעל מכבש לחצים, בארה"ב מדווחים כי בכירים במפלגה הדמוקרטית סבורים כי הנשיא יודיע על פרישה מהמרוץ לכהונה שנייה כבר בימים הקרובים. מנהיגי הדמוקרטים בקונגרס כבר הבהירו לביידן את עמדתם בשיחות פרטיות - כשברקע דווח כי גם אובמה מביע חששות מסיכויי סגנו לשעבר לזכות. הבית הלבן הכחיש את הדיווחים

זמן צפייה: 03:49

לקראת טלטלה פוליטית: בכירים במפלגה הדמוקרטית מעריכים כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עומד להודיע על פרישה מהמרוץ לכהונה שנייה בבית הלבן כבר בימים הקרובים, ברקע הלחץ הגובר שמופעל עליו בנושא על-ידי גורמים במפלגתו מאז הופעתו ההרסנית בעימות הנשיאותי. כך על-פי דיווח שפורסם הערב (חמישי) באתר החדשות האמריקני AXIOS.

הנשיא בן ה-81, שהודיע אתמול כי חלה בקורונה, הדגיש עד כה בכל הופעותיו הפומביות כי אין בכוונתו לפרוש. חרף דבריו הברורים, מקורביו של ביידן הזהירו אותו כי מספריו בסקרים לא מאפשרים לו להביס את יריבו דונלד טראמפ, ובעקבות זאת מורשתו עלולה להיות מוחתמת.

על-פי דיווחים, הנשיא שינה את גישתו בימים האחרונים וכבר שאל את יועציו האם סגניתו קמלה האריס תוכל לנצח את טראמפ - ולראשונה לא שלל על הסף אפשרות של פרישה מהמרוץ. הבית הלבן הכחיש מצדו את הטענות, ומטעמו נמסר: "הדיווחים אינם נכונים, תשמרו על האמונה". בתוך כך, במגזין טיים דווח כי הנשיא לשעבר ברק אובמה, שביידן היה סגנו במשך 8 שנותיו בבית הלבן, מביע גם הוא חששות בנוגע למועמדותו של הנשיא המכהן וסיכויו לזכות.

הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס. תחליף אותו בקמפיין? | צילום: רויטרס

הסיכויים כי ביידן יודיע על פרישה גדלים משמעותית נוכח הדברים שאמרו לו בשיחות פרטיות שלושת הדמוקרטים הבכירים ביותר בקונגרס - מנהיג הרוב בסנאט, הסנאטור צ'אק שומר, מנהיג הדמוקרטים בבית הנבחרים האקים ג'פריס ויו"ר בית הנבחרים בדימוס ננסי פלוסי. השלושה אמרו לנשיא כי מוטב שיפרוש, והזהירו אותו כי אם לא יעשה זאת הוא עשוי להקרין על מועמדים דמוקרטים לקונגרס ולתרום לניצחונות של מועמדים רפובליקנים.

ברקע, סקר של סוכנתו הידיעות AP שפורסם אתמול מצביע על כך שכמעט שני שלישים מהמצביעים הדמוקרטים רוצים שביידן יפרוש מהמרוץ. אם לא די בכך, דמויות בולטות אחרות במפלגה, ובהן הזוג הנשיאותי ביל והילרי קלינטון, שומרות על שתיקה בנושא ולא מגבות את הנשיא.

אובמה והילרי בוועידת המפלגה הדמוקרטית
הנשיא לשעבר ברק אובמה והילרי קלינטון | צילום: רויטרס

בכירי המפלגה הדמוקרטית, המעריכים את הנשיא ביידן ואת תרומתו לארצות הברית, ביקשו להימנע מהתרחיש הנוכחי. ב-AXIOS הדגישו כי גורמים במפלגתו של הנשיא מביעים הערכה רבה כלפי הישגיו בכהונה הנוכחית, אך "מתפללים שהוא יקבל את ההחלטה הנכונה".

לצד זאת יש לציין כי אין מנגנון שיכול לחייב את ביידן לפרוש, וההחלטה בנושא חייבת להתקבל על-ידו. לנשיא המכהן לא היו יריבים משמעותיים בפריימריז הדמוקרטיים והוא אוחז ברוב עצום של צירים שמבטיח לו את מועמדות מפלגתו לנשיאות ככל שהוא לא יודיע על פרישה מרצון.