ארה"ב: "דיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הגרעין האיראני"

על רקע המתיחות בין המדינות, מזכיר המדינה האמריקני בלינקן אמר כי "ארצות הברית מעדיפה להתמודד עם תוכנית הגרעין האיראנית באמצעות דיפלומטיה". עם זאת, בלינקן סייג את דבריו והוסיף שהוא אינו רואה כעת אפשרות לחידוש השיח בין מדינות ההסכם

אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס לקיפאון בשיחות הגרעין ואמר אתמול (שישי) כי "ארצות הברית מעדיפה להתמודד עם תוכנית הגרעין האיראנית באמצעות דיפלומטיה, ורואה בה כדרך הטובה ביותר". עם זאת, בלינקן סייג את דבריו והוסיף כי נכון לתקופה הזו, הוא אינו רואה אופציה לחידוש השיח בין מדינות ההסכם בגלל מה שכינה "הזרמה של נושאים זרים" על ידי המשטר בטהרן, שאינם קשורים להסכם הגרעין.

בשבוע שעבר, דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, נד פרייס, אמר כי "החייאת הסכם הגרעין, לא נמצא בפוקוס שלנו כרגע". עוד הוא טען כי "טהרן הראתה עניין מועט בהחייאת ההסכם, וכי כעת - וושינגטון שמה דגש על תמיכה במפגינים האיראנים".

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן (ארכיון) | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

"עסקה אפשרית לא צפויה להיסגר בקרוב", הוסיף פרייס. "שום דבר ששמענו בשבועות האחרונים מהמשטר באיראן לא מצביע על כך שהם שינו את עמדתם. ולכן כרגע ההתמקדות שלנו היא באומץ המדהים שהעם האיראני מפגין בהפגנות שלו".

אמירותיהם של בלינקן וקירבי מגיעים על רקע מתיחות שיא בין שתי המדינות, בין היתר על רקע תמיכתה הצבאית של הרפובליקה האיסלאמית ברוסיה במלחמתה באוקראינה, כמו גם על רקע הדיכוי הקשה של המשטר האיראני את המפגינים במדינתנו.

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

האיראנים והרוסים אמנם דחו השבוע את את הטענות על הסחר באמצעי לחימה בין המדינות, אך הרשויות באוקראינה טוענות כי המל"טים ששימשו בהתקפות היו בעיקר מדגם "שאהד 136" האיראני. מאוחר יותר סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי איראן הבטיחה טילים וכטב"מים נוספים לרוסיה, זאת לאחר שדובר הקרמלין דמיטרי פסקוב התייחס מוקדם יותר לדיווחים השונים, הכחיש את הטענות.

אתמול, דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, חשף כי איראן אף שלחה מומחי צבא לחצי האי קרים על מנת לעזור לרוסיה בתפעול המל"טים שהיא מספקת לה. הוא אמר כי "אנו מעריכים שאנשי צבא איראנים הגיעו לקרים על מנת לעזור לרוסים מהבחינה הזאת". עוד הוסיף קירבי כי איראן "מעורבת באופן ישיר במה שקורה בשטח" באמצעות אספקת אמל"ח לצבאו של פוטין, שמשפיעה על אזרחים ועל תשתיות אזרחיות באוקראינה.