בעקבות הביקורת על ישראל: שגריר אוקראינה זומן לשיחת הבהרה

השגריר יבגני קורניצ'וק יגיע לשיחה בשל "התבטאויותיו החוזרות ונשנות נגד מדיניות ישראל", לאחר הגינוי החריף שפרסמה שלשום השגרירות האוקראינית, בו נטען כי ישראל בחרה בנתיב של "שיתוף פעולה הדוק עם רוסיה" במלחמה. "ממשלת ישראל ממשיכה לפעול ולקדם שיתופי פעולה עם אוקראינה, התנהלות השגריר אינה מסייעת."

שגריר אוקראינה בישראל, יבגני קורניצ'וק

בעקבות התבטאויותיו החוזרות ונשנות נגד מדיניות ישראל, שגריר אוקראינה יבגני קורניצ'וק זומן היום (שלישי) לשיחת הבהרה, שתתקיים ב-3 ביולי במשרד החוץ. השיחה תערך עם ראשת המערך המדיני אסטרטגי עליזה בן-נון, זאת בהמשך למסרים שהועברו בעניין זה בימים האחרונים בערוץ ישיר בין ירושלים וקייב.

שיחת ההבהרה מגיעה לאחר ששגרירות אוקראינה בישראל פירסמה שלשום מסר חריף, בו היא טוענת כי ממשלת ישראל הנוכחית בחרה בנתיב של "שיתוף פעולה הדוק עם רוסיה" במלחמה. בהודעה נכתב כי "העדות לכך היא ברצף אירועים שנויים במחלוקת שאירעו מתחילת 2023 יחד עם היעדר כמעט מוחלט של סיוע הומניטרי לאוקראינה", וכי "אנו מצפים מישראל להיות בצד הנכון של ההיסטוריה".

שר החוץ אלי כהן לצד נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי
שר החוץ אלי כהן לצד נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: שלומי אמסלם, לע''מ ומשרד החוץ

"ראשית, כל ההצהרות הרלוונטיות שנתן ראש הממשלה, נעשו במטרה להצדיק את חוסר הפעולה המוחלט של ישראל בכל הנוגע למתן אמצעים הגנתיים לאוקראינה במהלך השנה וחצי האחרונות", נכתב בהודעת השגרירות האוקראינית שלשום, "תחילה הטיעונים לכך נסובו סביב היחסים המיוחדים של ישראל עם רוסיה בסוגיית סוריה וכן הפגיעות של הקהילה היהודית ברוסיה. אולם בראיון האחרון, הוצגו גם טיעונים בדיוניים וספקולטיביים לחלוטין כאילו נשק מערבי מועבר משדה הקרב באוקראינה למשטרים באיראן ובסוריה".

"ממשלת ישראל ניהלה בהצלחה שני סבבים של מו"מ מדיני בדרגים גבוהים עם משרד החוץ של הפדרציה הרוסית. בנוסף, הושג הסכם הנוגע להקמת נציגות דיפלומטית רוסית נוספת בירושלים. לנציגות זאת הוקצתה קרקע בחינם והיא הוגדרה על ידי משרד החוץ הישראלי כ'הישג מדיני'", נכתב.

ציון שנה למלחמה באוקראינה בכיכר הבימה בתל אביב
ציון שנה למלחמה באוקראינה בכיכר הבימה בתל אביב

עוד נטען כי "ראוי לציין את ההתעלמות הבוטה מגבולות מוסריים שהפגינו בכירים ישראליים רבים שהשתתפו בקבלת פנים דיפלומטית שאירחה שגרירות רוסיה בירושלים בשבוע שעבר, ואת השתיקה הרועמת בכל הקשור להצהרות האנטישמיות שנעשות על ידי פוטין ואנשיו". בשגרירות טענו כי בעוד שמדינות דמוקרטיות מסביב לעולם מטילות סנקציות על רוסיה, "ישראל לא מטילה אף סנקציה ואף הגבירה בשנתיים האחרונות את המסחר הבילטרלי עם המשטר ממוסקבה העקוב מדם".

לסיכום נכתב: "בזמן שתושבי אוקראינה מדממים תחת מתקפת הטילים הרוסיים והמל"טים האיראניים, ההנהגה הישראלית מסתתרת מאחורי דמגוגיה מילולית אודות הניטרליות שלה ויוצרת קשרים עם רוסיה. במציאות,  ה"ניטרליות" לכאורה של ממשלת ישראל נחשבת לעמדה פרו-רוסית מובהקת. ממשלת ישראל מקדישה תשומת לב מועטה לדעות של הציבור שלה, ומתעלמת גם מיהדות התפוצות, שתומכת באופן חד משמעי באוקראינה ובמאבקה נגד מדינת הטרור הרוסית. אנו קוראים לממשלת ישראל לשנות את עמדתה, לתמוך באוקראינה עם אמצעי מיגון, לתמוך בחירות ובסדר הדמוקרטי העולמי".